Ondernemersverhalen: Michiel Bruins

Ondernemersverhalen: Michiel Bruins

Sinds 2001 is Michiel Bruins (44) ondernemer. Direct na zijn studie rolde de Zwollenaar zo het bedrijfsleven in dankzij een baan bij de McDonald’s. Ruim twintig jaar later stelde Bruins, die als kleine jongen al in het Oosterenkstadion kwam en zelfs bij Zwolsche Boys nog training kreeg van Edwin Duim, zichzelf kritische vragen en besloot hij om het werkende leven over een hele ander boeg te gooien. Met SevenOnes timmert hij nu aan de weg op het gebied van retailmarketing, het liefst geënt op duurzaamheid, maar ramt hij niet meer zo hard als vroeger.

,,Direct vanuit mijn studie ben ik in 2001 een reclamebureau gestart met studiegenoten: Communiq. Tijdens onze studie werkten we in de avonden en weekenden bij McDonald’s. Wat we daar zagen was dat de lokale relevantie vaak ontbrak. Franchiseformules bedenken bijvoorbeeld een nieuwe burger, of een nieuw product en willen dan de marketingcampagnes zo efficiënt mogelijk landelijk inzetten. Door het toevoegen van lokale relevantie in die uitingen raak je echter veel meer je doelgroep. Dat was iets waar wij mee aan de slag wilden.”


Van McDonald’s tot de ANWB

,,Neem bijvoorbeeld de McDonald’s in het centrum van Zwolle. Daar komt voornamelijk winkelend publiek. Door in te spelen op die relevantie haal je daar meer rendement uit je marketing. Bij McDonald’s zijn we toen dankzij Ron Feenstra, de vader van de huidige franchisenemer, Sjoerd-Jan, gestart. Dat is als een olievlek uit gaan breiden tot we voor McDonald’s Nederland mochten werken. Toen werden we een echt bureau. Dat was fantastisch natuurlijk. We waren nog hartstikke jong in die tijd, dus dat vormde ons ook. Langzaamaan werden we groter en zijn er klanten bijgekomen zoals Roscom, ANWB, Kwalitaira, Délifrance en Autotaalglas.”


Herhaling

,,In 2019 was Communiq uitgegroeid tot een bureau met ruim twintig medewerkers en een mooie groep klanten, maar na al die jaren was het tijd voor nieuwe energie en een nieuwe zakelijke inslag. Ik had het geluk dat ik dit goed bespreekbaar kon maken bij mijn compagnons. Ze gunden mij een nieuwe stap en de aandelen zijn toen door mijn compagnons aangekocht. Zij zijn verder gegaan, waarna ik een nieuw bedrijf ben gestart.” In plaats van het wat rustiger aan te doen, leek het leven van Bruins meer op een herhaling van zijn periode bij Communiq. ,,De bedoeling was om het met het nieuwe bureau helemaal anders te gaan doen. Een nieuw type bedrijfsvoering zodat ook meer ruimte ontstond om echt te gaan ondernemen. Sneller dan verwacht en mede door corona en de opvolgende vraag volume van launchingpartner KFC Nortern Europe. Binnen anderhalf jaar stond er eigenlijk eenzelfde type en soort bureau als Communiq, hands-on en vol in de energie. In juli dit jaar kwamen mijn compagnon en ik tot de conclusie dat we beiden andere gedachten hadden bij de ontwikkeling en de toekomst van het bureau. Als gevolg daarvan hebben we het bedrijf gesplitst en is mijn compagnon verder gegaan met de formule KFC waarbij ik het Pathé-account op mij heb genomen. Ik heb toen mezelf de vraag gesteld: wat wil ik nu eigenlijk met mezelf en mijn bedrijf? Ik deed het immers al twintig jaar. Het was altijd heel leuk, maar ook ontzettend intensief met veel pieken van stress. Ik wilde het over een andere boeg gooien.”


Pas op de plaats

Dat er meer in het leven is dan alleen werk is Bruins wel duidelijk en daarover is hij ook heel eerlijk en vooral openhartig. ,,Ik wilde een andere manier van werken, een stapje opzij doen. Geloof me, hoe leuk het ook was, het was ook een aanslag op het leven. Ik wil de de focus niet langer alleen maar leggen op groei en omzet. Het was alleen maar doorgaan, ik ontwikkelde mij niet meer als persoon. Het was een fantastische rit en ik heb er absoluut veel aan te danken gehad. Want wat als ik Ron Feenstra niet had leren kennen? Die beginperiode koester ik dan ook enorm, maar ik wilde nu aan mezelf denken. Mijn eigen gezondheid en natuurlijk ook aan mijn gezin. Een pas op de plaats kan ook goed zijn en je veel opleveren.”


SevenOnes

Inmiddels heeft Bruins SevenOnes opgericht, waarmee hij retailers en franchisegevers helpt met het vertalen van het duurzaamheidsvraagstuk naar concrete marketingoplossingen. Iets heel anders, dan waarmee hij de afgelopen twintig jaar zijn dagen vulde. ,,Ja, dat klopt, maar het heeft me altijd al wel geïnteresseerd. Het actief meedenken met bedrijven en dit omzetten naar een concreet plan is datgene wat ik goed kan. Daar krijg ik ook heel veel energie van. Duurzaamheid is natuurlijk hartstikke hot op dit moment, maar was altijd een ondergeschoven kindje. Bruins is nog maar vier maanden onderweg en plant wekelijks bedrijfsbezoeken bij potentiële opdrachtgevers. Die opdrachtgevers zoekt Bruins bewust uit en moeten allen in de duurzaamheidshoek zitten of in business development, want daar ligt zijn interesse. ,, Met Pathé zijn we naast het verzorgen van de filmaankondigingen ook bezig met het verduurzamen en upcycling van printproductie. Ontzettend gaaf!”


Voor Bruins zijn de verschillen met voorheen en nu groot. ,,Wat wezenlijk anders is, is dat ik mijn kinderen naar school breng en dat ik rustig naar kantoor ga. Natuurlijk moet ik leveren en mijn boterham verdienen, maar ik kan daar nu ook mijn tijd voor nemen. Ik heb twintig jaar keihard gerend, maar ben ik daar in de basis gelukkiger van geworden? Nee, niet bijzonder. Het klinkt misschien zwaar, maar ik denk er nu wel dieper over na en zorg dat mijn gezin en zelfontplooiing centraal staan."


Lees hier onze vorige ondernemersverhalen

Willem Jüttner

Jasper Vrieling

Bart Nooter

Henk Timmerman

Roland de Wit

Marc de Lange

Jan Groen

Henrik de Leeuw

Jan Teun Fuller

Johan Tol

Jarno Schra

Berend Andringa 


Fotografie: Dwayne Maikel (Next Level Fotografie)




Divisiepartners