Ondernemersverhalen: Berend Andringa

Ondernemersverhalen: Berend Andringa

In een reeks ondernemersverhalen komen inspirerende ondernemers, die als sponsor verbonden zijn aan PEC Zwolle, aan het woord. Wat drijft hen zo in het ondernemerschap, wie gaat er schuil achter de ondernemer en hoe is de binding met de club? Vandaag het eerste deel met Berend Andringa.

Samen met Marcel Nijmeijer is Berend Andringa eigenaar van Gezellig Werkt Schoonmaak en algemeen directeur van Zorggroep Gezellig. Geluk staat bij hen hoog in het vaandel en de medewerker altijd op één. Want pas als die met plezier zijn of haar werk doet, worden klant en opdrachtgever ook blij.


,,In 2012 zijn we samen ondernemer geworden. Onze pakes (we komen allebei namelijk uit Friesland) kregen thuiszorg en dat was niet bepaald gezellig”, steekt Andringa van wal. ,,Tenminste, niet zoals wij dat van vroeger kenden. In 2015 viel ons op dat er een aantal thuiszorgorganisaties op omvielen stond, waarbij het eigenlijk allemaal alleen maar om geld ging. De zorgwereld is een heel sociaal domein, dus we bedachten om een sociaal concept in de markt te zetten zonder enige vorm van kennis van deze markt.” Tijdens de vrijdagmiddagborrel werd één en ander concreet gemaakt door het tweetal dat helemaal niet over een zorgachtergrond beschikte en altijd bestuurskundige functies bekleedde. ,,In ons concept moest gezelligheid voorop staan”, blikt Andringa terug. ,,Onze missie was het tegengaan van eenzaamheid. Op een vrijdagmiddag met wat biertjes erbij bedachten we de naam Gezellig, maar maandag stond die naam nog steeds op het bord en besloten we hiervoor te kiezen.”


Groei

,,In vijf jaar zijn we uitgegroeid tot een bedrijf die huishoudelijk ondersteuning, maaltijd ondersteuning en ambulante begeleiding uitvoert met zo’n 250 medewerkers en 1200 cliënten in de regio Hoogeveen – Zwolle – Apeldoorn. Wij focussen ons ook echt op de thuiswonende oudere. In tijden van vergrijzing, een individualiserende samenleving en kinderen die naar de Randstad trekken, vinden wij dat we een hele belangrijke rol hebben in het sociale contact. Als je gezellig bent naar je medewerker, wordt onze cliënt blij en als onze cliënt blij wordt, wordt onze opdrachtgever blij en wij dus ook.”


Medewerker voorop

Een bijzonder gegeven is dat Andringa en Nijmeijer als directie bijzonder veel aandacht hebben voor de medewerker. Wij organiseren voor iedere medewerker een verjaardagslunch. Dat gaat nu misschien even wat lastiger, maar als er iemand jarig is gaan wij samen met die medewerkers lunchen. Mede daardoor ken ik zo’n 90% van onze medewerkers, maar weet ik ook hoe het met een dochter is die in het ziekenhuis lag, want er is altijd de mogelijkheid om privézaken te bespreken als die wens er is. Ik vind dat een hele normale manier, maar zoiets is in de zorg niet gangbaar en bij hele grote bedrijven al helemaal niet. Bij PEC Zwolle zijn we echter sponsor vanuit het schoonmaakbedrijf, die we naast onze zorggroep hebben. Daar zijn we twee jaar geleden mee begonnen en dat loopt heel goed. Ook hier gelden dezelfde kernwaarden, want ook binnen ons schoonmaakbedrijf staat niet de klant maar de medewerker voorop. Voor sommige klanten is dat even schakelen. Iedereen zegt altijd ‘de klant staat voorop’. Wij geloven dat als je de medewerker voorop stelt, hij de klant ook voorop zet en dat dat uiteindelijk de kwaliteit ten goede komt.”


Duobaan

Maar waarom de schoonmaakbranche? Daar heeft Andringa, die in zijn vrije tijd ook nog de voorzitter is van het PEC Zwolle Businessclubteam, wel een goed antwoord op: ,,Het salaris van medewerkers in de zorg die huishoudelijk werk doen is geen vetpot. Wil je meer salaris hebben, dan moet je meer uren maken, maar dat is in de huishoudelijke hulp qua planning heel lastig te realiseren. ’s Avonds hebben ze er dan vaak nog een baantje bij in de schoonmaak. Dan gaan ze naar een andere werkgever en maken ze een pand schoon. Je kunt echter maar bij één werkgever de loonheffingskorting toepassen. Uiteindelijk zijn ze ’s avonds bezig voor bijna niets, terwijl deze mensen vaak de laatste vijftig euro in de maand hard nodig hebben. Dat levert stress op en uitval van medewerkers. Bij ons kun je zowel overdag in de zorg werken als ’s avonds in de schoonmaak en heb je één werkgever. Als je dan weer naar onze kernwaarden kijkt, hoe we onze medewerker blij kunnen maken, dan is dat door bij ons te komen werken. Want de medewerker heeft meer rust, een beter loon, minder stress en dus minder verzuim.”



Fotografie: Dwayne Maikel - Next Level Fotografie