Ondernemersverhalen: Jan Groen
Jan Groen is oprichter en eigenaar van Green Organics. Van het Friese Lemmer tot Almere is de provincie Flevoland het middelpunt van de biologische ketenregisseur. ,,Al telen wij van de Eemshaven tot aan Zeeuws-Vlaanderen en hebben we zelfs internationale teelgebieden bij onze Oosterburen en in Spanje.”
Ketenregisseur, dat is wellicht de juiste benaming die aan Green Organics kan worden gehangen, al is het altijd een beetje zoeken naar de juiste term weet ook Groen. ,,In de oude terminologie zijn wij een handelsbedrijf. Wij zitten zo breed door de keten van biologische groenten en fruit dat we ook wel eens een serviceprovider worden genoemd, maar dat is ook niet helemaal de juiste naam. Met Green Organics organiseren wij de hele voedingsketen van begin tot eindproduct. Alles is gericht op biologische producten. Daarmee zijn we misschien wel een speciale eend in de bijt, maar biologisch is steeds meer in opkomst.”
Biologisch
Toch is Nederland geen voorloper op dat gebied. ,,Green Organics werkt alleen met biologische groenten, aardappelen en fruit. Jaarlijks zijn we verantwoordelijk voor het telen, verwerken en verkopen van ruim 50 miljoen kilo producten. We helpen boeren verbouwen waar vraag naar is, zodat alle oogst wordt verkocht en gegeten. Dat doen we, omdat we goed voor de aarde willen zorgen en mensen met gezond eten willen voeden en omdat de boer en de afnemer eerlijke prijzen verdienen.” Duitsland, de Scandinavische landen, maar ook de Alpenlanden zijn als het gaat om biologische producten echter al veel verder. ,,Als je kijkt naar Scandinavië, zijn mensen daar veel meer met gezondheid bezig. Dat zit in die cultuur ingebakken. Bij ons moet het vooral veel en goedkoop zijn. De Nederlandse overheid is eigenlijk opgegroeid met intensieve teelt. Als je kijkt naar biologische producten, loopt de politiek hier in vergelijking met bijvoorbeeld Scandinavië nogal achter. Naast mijn werk voor Green Organics ben ik ook voorzitter van BioNederland, de branchevereniging voor handel- en verwerkingsbedrijven met biologische producten. Van daaruit hebben we onlangs een tien punten plan aangeleverd bij Carola Schouten (minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit red.). Als de politiek voorop gaat, dan kunnen we veel sneller stappen maken. Al hebben we naast de overheid natuurlijk ook het retaillandschap nodig.”
Filter tussen teler en markt
Samen met de akkerbouwers en groentetelers maakt Groen al jarenlang grote stappen. ,,Ik loop sinds 1987 rond in de groente- en fruitwereld. Tegenwoordig is een individuele akkerbouwer met een beperkt producten volume geen partij meer voor fabrieken. Die zijn veelal op zoek naar grote volumes product in relatief korte tijd op hun verwerkingslijnen. Wij zijn met Green Organics een soort continue finetuner tussen de teler en de markt. Als je als teler contact hebt met maar één klant en je product voldoet niet aan de kwaliteitseisen, waar ga je dan naar toe? Wij hebben heel veel klanten. Die leggen een heel productenpakket bij ons neer met wensen. Dat plannen wij vervolgens in met onze telers. Met hen spreken we goede prijzen af. Vervolgens zorgen we samen dat alles op tijd wordt gezaaid, geoogst, bezorgd en verwerkt ”, aldus Groen. Klanten van Green Organics zijn naast reguliere supermarktketens ook biologische supermarkten zoals onder meer de in Zwolle gevestigde filialen van Ekoplaza, GooodyFooods/Odin en de natuurwinkel op de hoek. ,,Wij zijn een internationaal bedrijf met Flevoland als epicentrum. Onze producten zijn overal te vinden. In het vers schap, in een conservenpotje en in het vriesvak. Op dit gebied zijn wij de markleider in Nederland.”
Laagdrempelig
De samenwerking met PEC Zwolle is voor Groen heel belangrijk. ,,Wij willen actiever worden in de regio om zo de Food & Agri sectoren zichtbaarder te krijgen. Zeker in deze sector heerst een hoog ‘niet lullen maar poetsen-gehalte’. Dan vergeet je weleens om te netwerken. Dat lukt via PEC Zwolle relatief goed, met mooie cross-overs. Netwerken is heel belangrijk, ook in moeilijkere tijden. Je kunt een heleboel van collega’s leren. Daarnaast is de combinatie van sport en bedrijfsleven in mijn ogen essentieel; voor zowel club als sponsor. Met Green Organics hebben we een kort lijntje met Agri & Food Innovatie Cluster Regio Zwolle, een innovatief samenwerkingsverband van het Agri- en Food-bedrijfsleven, overheden, onderzoek en onderwijs. Dat is weer een onderdeel van Kennispoort Regio Zwolle. Daarnaast ben ik bestuurlijk kartrekker namens de Ondernemers bij de kersverse Agri & Food Sectortafel Regio Zwolle.” Een bezoekje aan de businessclub bestempelt Groen als laagdrempelig. ,,Het is heel laagdrempelig bij PEC Zwolle. Sport verbroedert. Je bouwt hernieuwde vriendschappen op en je wordt aan andere ondernemers gekoppeld. Dat kan zijn door een accountmanager vanuit PEC Zwolle, maar veelal ook door collega sponsoren.”