Ondernemersverhalen: Marc de Lange

Ondernemersverhalen: Marc de Lange

Marc de Lange is eigenaar van IQ Kunstuitleen & Galerie en sponsor van PEC Zwolle. Al meer dan 35 jaar is IQ, opgericht door zijn ouders, gespecialiseerd in de verhuur en verkoop van hedendaagse kunst aan particulieren en bedrijven.

,,Ik ben er echt ingerold door mijn ouders, die dit bedrijf in 1985 zijn begonnen”, begint De Lange zijn verhaal in het ruime onderkomen aan de Marsweg 42. ,,Na mijn schooltijd ben ik in 2010 voor mezelf begonnen in Amersfoort met exact hetzelfde concept als in Zwolle. Het verschil was dat ik daar in een klein winkelpand in de binnenstad zat. In 2017 vroeg mijn vader of ik de zaak in Zwolle van hem wilde overnemen en dat heb ik gedaan.” In tegenstelling tot Amersfoort beschikte De Lange in Zwolle direct over een groot pand. ,,Het voordeel van deze ruimte is dat je hier ook van alles kunt organiseren, zoals exposities. Dat is ook iets wat we graag weer opstarten als we dat straks weer mogen.”


Kunstuitleen

Het concept van IQ Kunstuitleen is vrij makkelijk te vertalen. De Lange: ,,Onze klanten zijn particulieren en bedrijven. De particulier kiest zelf zijn kunst uit, online of hier bij ons. Een gemiddelde particuliere klant is ruim vier jaar lid.” Wat zij in die jaren aan kunst lenen, verschilt enorm. ,,Sommige klanten wisselen één keer in de vier jaar, andere klanten zien we twee keer per jaar, of zelfs elke maand. Dat wisselt heel erg. Bij bedrijven gaat het net wat anders. We kunnen ze van advies voorzien en bijvoorbeeld ieder half jaar voorzien van een nieuwe collectie, maar soms mogen we ook zelf kiezen waarvan wij denken dat het bij dat betreffende bedrijf past. Of zij komen bij ons langs om kunstwerken uit te zoeken.” De verkoopprijs van een bepaald object bepaalt uiteindelijk de huurprijs per maand. ,,Een particuliere klant betaalt altijd drie procent van de prijs van het kunstwerk per maand. Stel, je hebt een object van duizend euro, dan betaal je 30 euro per maand. Van die 30 euro spaar je twee derde aan spaartegoed. Dat spaartegoed is vervolgens weer vrij te besteden.” Bedrijven kunnen er voor kiezen om ook dit systeem te hanteren, maar ook is het mogelijk enkel te huren, dan bedraagt de huur 1,26% van de verkoopprijs van het kunstwerk, en wordt er geen spaartegoed opgebouwd. En een kunstwerk uiteindelijk kopen? ,,Kopen kan altijd. De bal ligt volledig bij de particulier. De klant bepaalt wanneer hij een kunstwerk terugbrengt, inruilt of aankoopt.” De collectie bij IQ is enorm en zeer gevarieerd en bovendien is er voor elke portemonnee wel wat. ,,We hebben goedkope objecten van 17 euro voor bijvoorbeeld een cadeautje, maar ook duurdere van twaalfduizend euro.”


Van Hattem tot New York

,,Wij hebben ongeveer 120 kunstenaars in onze collectie, maar met de eerste 25 doen we de meeste zaken”, gaat De Lange verder. ,,Als we de samenwerking met een kunstenaar aangaan, gaan we wel voor een langdurige samenwerking. We kopen niet één kunstwerk.” Over hoe De Lange bepaalt naar welke kunstenaar hij wel en niet gaat is hij duidelijk. ,,Het moet een professionele kunstenaar zijn en je moet er wel een bepaald gevoel bij hebben. Mijn eigen smaak speelt daarin geen rol. Door de jaren heen ken ik onze klanten en weet ik wat wel en niet aanslaat. Dat kan ook verschillen per regio. Wat in het zuiden in de smaak valt, kan hier wel helemaal niet aanslaan. Wat wél belangrijk is, is dat je een brede collectie hebt van klassiek tot figuratief en van modern tot popart. Je wilt namelijk een zo groot mogelijk publiek aanspreken.” Zijn kunstwerken komt De Lange overal tegen. ,,Onze collectie bestaat voor 70% uit Nederlandse kunstwerken, maar ook uit India, Finland of de Verenigde Staten hebben we hier het nodige. Een jaar of tien geleden ben ik op straat in New York wat tegengekomen, dat was echt fantastisch, maar het maakt mij niet uit of een kunstenaar in Hattem zit of in Australië, als het maar kwaliteit is.”


Genoeg muren

Klanten van IQ Kunstuitleen zijn, zoals De Lange het noemt, bedrijven met ‘genoeg muren’. ,,Denk aan advocatenkantoren, notarissen, bouwbedrijven, maar ook vergaderaccommodaties en horeca. Eigenlijk alles wat in staat is tot het brengen van extra sfeer door middel van kunst in hun eigen organisatie.” Om die klantenkring uit te breiden wordt acquisitie gepleegd, zowel fysiek als telefonisch. Zijn klanten probeert De Lange te verrassen met kwalitatieve kunst met waar het kan exclusiviteit. ,,Bij bepaalde kunstuitlenen in andere steden heb je wel een kleine overlap van kunstenaars die daar ook hun kunstwerken hebben hangen, maar met bepaalde kunstenaars zoals die in New York spreek ik af dat ik met regelmaat wat koop, maar wel de exclusiviteit wil hebben voor Nederland, zodat een bepaald object niet ook in Amsterdam of in Enschede hangt.”


Diskwalificatie

Wat gebeurt er eigenlijk met kunst dat niet wordt uitgeleend? ,,Gelukkig hebben we dat niet veel. Halfjaarlijks krijgen we een uitdraai en kunnen we in één oogopslag zien welke kunst niet of nauwelijks verhuurd is. Dat gaat naar de externe opslag. In al die 35 jaar tijd hebben we echter nog nooit opruiming gehouden omdat ik dat een diskwalificatie vind naar de kunstenaars toe. De prijzen komen niet uit de lucht vallen, die hebben wij niet bedacht maar zijn de verkoopprijzen van de kunstenaars. De kunstenaar spreekt met zijn galerieën af wat de prijzen zijn. Daar kan natuurlijk best honderd euro verschil in zitten, maar het kan niet zo zijn dat je als kunstuitleners elkaar gaat beconcurreren op prijs. Dat zijn wel afspraken die je maakt met collega’s. Mij is van huis uit altijd geleerd ‘de koper is geboren’. Wanneer hij komt weet ik niet, maar hij komt wel ooit. Staat het hier echt jaren, dan gaat het naar de opslag, maar het kan ook weer terugkeren als een bepaalde stijl weer in de mode komt.”


Naar het stadion

Ook De Lange kijkt reikhalzend uit naar het moment dat de stadions weer opengaan voor publiek. Eén ding staat vast, zo gauw het moment daar is, is hij erbij. Naar PEC Zwolle gaan staat voor De Lange vooral in het teken van de gezelligheid. ,,Ik ga er echt heen voor de gezelligheid en als er handel gedaan kan worden, dan doe ik dat uiteraard. Maar ik ben daar niet hard aan het acquireren. Als ik wat van iemand nodig heb, probeer ik dat wel uit de businessclub te pikken en als ze wat van mij nodig hebben dan hoop ik dat ze naar me toe komen. Je moet het elkaar echt gunnen.”



Fotografie: Dwayne Maikel - Next Level Fotografie


Lees hier onze vorige ondernemersverhalen

Jan Groen

Henrik de Leeuw

Jan Teun Fuller

Johan Tol

Jarno Schra

Berend Andringa