Ondernemersverhalen: Henrik de Leeuw
Henrik de Leeuw (33) is eigenaar van JobTrans. Met kantoren in Heerenveen, Harderwijk, Oosterhout en het hoofdkantoor in Genemuiden, is JobTrans een grote speler op het gebied van personeelsdiensten en opleidingen in de transport- en logistieke sector.
,,In 2010 zijn we hier gestart met JobTrans”, begint De Leeuw, die altijd al wist dat hij in de transportsector wilde gaan werken. ,,Ik heb eerst op het mbo gezeten, daar mijn diploma behaald en toen direct aan het werk gegaan in de vloerbedekkingen, hoe kan het ook anders hè. Vervolgens ben ik de uitzendsector ingerold. Als bijbaantje zat ik altijd in de logistiek bij onze buren van Verhoek. Ik heb op de vrachtwagen gezeten, maar ook op de binnenvaart. Daar is echt de liefde voor transport ontstaan. Ondertussen volgde ik ook de hbo-opleiding commerciële economie.”
Van Fit Personeelsdiensten tot JobTrans
De Leeuw had altijd al wel de ambitie om voor zichzelf te beginnen en in 2010 bood die kans zich aan, ondanks dat hij nog bezig was met zijn studie. ,,We zijn begonnen als uitzendbureau, met de naam Fit Personeelsdiensten. In 2011 studeerde ik af voor mijn hbo-opleiding commerciële economie en uit mijn afstudeeronderzoek bleek dat de merknaam niet aansloot bij de beleving die de klant bij ons had. Men dacht letterlijk aan fit personeel, maar ook aan re-integratie en zelfs fitnesspersoneel. In werkelijkheid stond Fit voor Flexibel In Transport. Het logo was ook niet duidelijk.” Fit Personeelsdiensten werd daarom JobTrans. ,, We zijn expert in personeelsdiensten en opleidingen in de transport- en logistieke sector. JobTrans brengt twee werelden samen die echt met elkaar verweven zijn. Die combinatie is onze succesfactor”, blikt De Leeuw terug. ,,Want om een baan te hebben, heb je een opleiding nodig en als je daarin beter wil worden of verder wil groeien, heb je ook weer een opleiding nodig. JobTrans biedt beide aan binnen een nichemarkt.”
Gat in de markt
Een door de Europese Unie doorgevoerde wetswijziging zorgde voor een gat in de markt, waar De Leeuw met JobTrans goed op anticipeerde. ,,In 2009 heeft de EU de wet aangepast en gezegd dat elke vrachtwagenchauffeur in een periode van vijf jaar 35 uur aan nascholing moet volgen. Als gevolg van die wet is er een hele nieuwe markt ontstaan voor bijscholing. Destijds waren wij al begonnen met heftrucktrainingen en daar kwam toen de vraag voor code 95-trainingen bij. Code 95 is vakjargon voor die 35 uur nascholing. Je moet dat zien als een aantekening op je rijbewijs waarmee een chauffeur aantoont dat hij of zijn vakbekwaam is.”
Toch zorgde dat bij de doorgewinterde vrachtwagenchauffeur in het begin voor de nodige weerstand. ,,Je moet je voorstellen dat een chauffeur van 62, die veertig jaar op de vrachtwagen had gezeten, weer naar school moest en daar niet om stond te springen. Vroeger haalde je je chauffeursdiploma, zoals dat toen heette en dan was je klaar. De code 95 zorgde dus voor weerstand.” Vergelijkbaar met een opfriscursus BHV is het volgens De Leeuw niet. ,,De cursus EHBO voor chauffeurs is specifiek ontwikkeld voor vrachtwagenchauffeurs. De cursus richt zich speciaal op ongevallen waar beroepschauffeurs in hun dagelijkse praktijk mee te maken kunnen krijgen. Te denken valt aan letsels die ontstaan bij het laden en lossen van een voertuig of passagiers die onwel worden. Tijdens de cursus leren vrachtwagenchauffeurs ook hoe te handelen bij verschillende soorten branden, waaronder: velgbrand, voertuigbrand en bermbrand."
Opleiding en detachering
Jaarlijks traint JobTrans zo’n vijftien- tot twintigduizend chauffeurs, maar ook op detacheringsgebied is De Leeuw druk. ,,In de chauffeurstak hebben we ruim 300 man aan het werk.” Op de website van JobTrans kunnen werkgevers zelf vacatures toevoegen, van distributiechauffeur tot transportplanner en van bulkwagenchauffeur tot kraanmachinist, waarna JobTrans op zoek gaat naar de juiste medewerker. Zelfs het hele wervings- en selectieproces kan door het bedrijf van De Leeuw worden gedaan. ,,Onze ambitie is om uiteindelijk landelijk dekkend te zijn. Oosterhout is de meest recent geopende vestiging, maar in de toekomst willen we meerdere vestigingen openen.” Met 40 man in dienst en zo’n 70 freelancers is JobTrans in ieder geval behoorlijk gegroeid sinds de oprichting en dat is een mooi gegeven ondanks de coronacrisis. ,,In het begin was ik alleen, toen met z’n tweeën en drieën, maar op een gegeven moment moet je je organisatie anders inrichten. Maand in maand uit moet ik de processen en structuur aanpassen, ook softwarematig. Het is continue anticiperen op groei en marktvraag. De afgelopen maanden hebben wij echter ook wel een tijdje stilgestaan met de rijinstructies van chauffeurs, want dat valt onder contactberoepen. Daarom hebben we tot begin maart negentien weken dicht gezeten in een jaar tijd en daar word je niet beter van. Onze detacheringstak loopt nog wel door, maar we hebben ook veel klanten in de horeca die hard geraakt zijn.”
Goud
De ontmoeting in de businessclub met andere ondernemers mist De Leeuw ontzettend. ,,Met ondernemers kun je toch altijd prettig sparren. Dat kon altijd bij PEC Zwolle, maar dit seizoen niet fysiek rondom de wedstrijden. De sfeer en de gezelligheid bij PEC trekken mij, net als de openheid en nuchtere cultuur in deze regio. Dat is gewoon goud. Ik ga altijd met plezier naar PEC Zwolle. Je hebt immers altijd een leuke avond en komt veel andere ondernemers tegen. Dit seizoen ben ik helemaal niet geweest. Ik mocht twee keer, maar kon toen zelf niet en daarna ging de boel op slot. Heel jammer, want dat mis ik echt wel. Hopelijk kan dat volgend seizoen allemaal weer.”