PEC Zwolle Verbindt | TeamValue en Brilliant Orange

PEC Zwolle Verbindt | TeamValue en Brilliant Orange

In PEC Zwolle Verbindt komen ondernemers aan het woord die elkaar gevonden hebben in of dankzij de businessclub van PEC Zwolle en een samenwerking zijn aangegaan. Vandaag is het de beurt aan Anton Cnossen en Joris van Hittersum van respectievelijk TeamValue en Brilliant Orange.

Wie zijn jullie en waar zijn jullie werkzaam?

Cnossen: ,,Mijn naam is Anton Cnossen van TeamValue. Ik heb zowel wat met PEC Zwolle als met Ajax. Dat blijven ook bijzondere wedstrijden voor me. Toen we in 2014 op weg naar de bekerfinale vertrokken bij de IJsselhallen zei ik tegen mijn neefjes, die voor Ajax zijn, ‘PEC staat op 1 en Ajax op 2. Ik weet dat we er met 5-0 af gaan, maar ik ben voor Zwolle.’ Toen werd het 5-1 voor PEC en hebben zij mijn berichten zo lang mogelijk genegeerd. Vanaf dat moment was het ook echt PEC Zwolle 1 en Ajax 2. Mijn drijfveer om voor mezelf aan de slag te gaan was omdat ik een dermate beeld had hoe het ook zou kunnen in de IT. Alignment, successen en fun resulteren in een excellerende organisatie. Het is ons team dat centraal staat. Samen leveren we waarde bij onze opdrachtgevers. We heten niet voor niets TeamValue. Dat kon ik niet bij mijn vorige werkgever. Ik wilde met mijn eigen centjes gaan ondernemen in plaats van met die van de eigenaar. Dat is veel gaver. Door op eigen benen te gaan staan heb ik me ook als mens zelf doorontwikkeld. Ik heb niet zoveel met heldenverering, maar Johan Cruijff is zeker een voorbeeld, maar zo heb ik er nog wel meer. Denk aan Muhammad Yunus van de Microkredieten, Eli Goldratt, Patty McCord, oftewel inspirerende mensen. Het belangrijkste aan ons eigen ‘elftal’ is de passie voor het vak, commitment en het belang van het team. We hebben een heel dynamisch team met niet per se gelijkgestemden en dat maakt ons juist zo krachtig!”


Van Hittersum: ,, In oktober 2019 ben ik Brilliant Orange begonnen. Dat is de nickname van het Nederlands Elftal, die vooral in het buitenland bekend is. Ik richt me op het positioneren en tot leven laten komen van merken en de manier waarop we dat doen is geïnspireerd op wat het NL elftal onder aanvoering van Johan Cruijff in de jaren ’70 heeft neergezet. Een vernieuwende manier van voetbal. Verrassend en attractief. En vooral ook tijdloos. Anno 2021 werken de Guardiola’s, Koemannetjes en De Boers van deze wereld nog steeds vanuit diezelfde filosofie. Zo maak ik de parallel naar merken. Ik wil merken positioneren zodat ze na tien, twintig jaar nog steeds kloppen en relevant zijn.

Onze aanpak is onderscheidend omdat we niet zozeer denken in middelen of kanalen, maar echt inzoomen op het fundament van waar een merk voor staat. Wij zorgen dat het verhaal klopt en tot leven komt. Mijn ervaring is dat juist in het begin nog zoveel winst valt te boeken. Ik zag een gat tussen de traditionele consultancy en de traditionele reclamewereld en daar ben ik ingesprongen. Inmiddels zijn we met een team van zeven. De groei zit er lekker in.”


Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?

Cnossen: ,,Mijn lichaam ‘stopte’ ermee bij het zaalvoetballen en toen werd ik gevraagd voor het PEC Zwolle Businessclubteam. Ik wilde eigenlijk gewoon graag voetballen en rondom een wedstrijd tegen Heerenveen leerden we elkaar kennen. Later begreep ik dat Joris voor zichzelf wilde beginnen aan de marketingkant en toonde daarin zoveel energie, dat ik er enthousiast van werd. Na een andere wedstrijd (tegen Feyenoord) zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Ik vertelde dat ik drie partijen zou uitnodigen om hun plan te pitchen, maar Joris begon eigenlijk gelijk al. Mijn collega had een sterke voorkeur voor een andere partij en nadat Joris geweest was, wist ze het wel. Wat bleek, ze koos voor Brilliant Orange. Als bedrijf waren we toe aan meer zichtbaarheid en duidelijkere keuzes maken in hoe naar voren te komen. Toen kwam corona eroverheen, maar hebben we besloten er tóch voor te gaan. We hebben daarmee de aanval ingezet.”


Van Hittersum: ,,Onze connectie is super duidelijk. We zitten beide in PEC Zwolle III, oftewel het Businessclubteam. Ondanks dat corona begon in maart 2020, besloten we er in april te gaan. Mensen uit onze beide teams zijn samen gaan werken. De marketeers van Anton en die van mij noemden we Magic Orange. We hebben een echte winnaarsmentaliteit die je nodig hebt in sport en in de business.”


Hoe ging jullie samenwerking verder?

Van Hittersum: ,,Anton heeft er een handje van om allemaal dingen te bedenken en daar allerlei namen en kleuren op te plakken. Hij heeft natuurlijk TeamValue, maar hij heeft ook Bizure, TeamNow en The Golden Path. Na een maand zei ik, ‘allemaal leuk en aardig, maar ik snap het zelf niet meer’. Ook als ik het aan hem vroeg uit te leggen of aan zijn collega’s dan kreeg ik allemaal andere verhalen. Het was gewoon niet duidelijk. Ik kan me herinneren dat ik eens onder de douche stond en een ingeving kreeg. Toen zag ik een voetbalveld voor me zoals in FIFA, waarbij je altijd je verdediging, middenveld en aanval mooi opgesteld hebt staan. In één keer zag ik het. Je hebt je merkwaarden, positionering en teamcultuur, waar hij enorm in investeert, dat was zijn solide verdediging. Dan had hij nog zijn dynamische middenveld wat zich aanpast aan de markt en de concurrentie. Altijd in beweging. Zijn submerken zijn de aanvallers die de ballen moeten binnenkoppen. Dat hebben we uitgewerkt en toen stond zijn hele merkstrategie ineens op een voetbalveld opgesteld. En het klopte!


Cnossen: ,,Die hangt heel groot op ons kantoor. Wat nog veel leuker is dat ik een berichtje kreeg van een medewerker die op vakantie was en appte dat hij die voetbalplaat wilde hebben. Ik vroeg waarom hij die voetbalplaat wilde hebben, waarop hij zei: ‘doe me nou maar gewoon die voetbalplaat, ik heb hier allemaal mensen ontmoet’. In allerlei pitches komt die nu voor. Zelfs mensen die niet in de sales zitten gebruiken die voetbalplaat om uit te leggen waarvoor we staan. Waar een voetbalelftal een volkslied heeft als believe, hebben wij het Golden Path. De weg naar software die echt waarde toevoegt. Dit pad is onze believe in iedere solution/dienstverlening.”


Van Hittersum: ,,Allebei streven we echt kwaliteit na in onze specifieke industrieën. Wat onze samenwerking juist zo krachtig maakt is dat we constant bijsturen om maximaal resultaat na te streven door kritisch en eerlijk naar elkaar te zijn en elkaar te blijven challengen. Daarnaast komt de filosofie van Cruijff ook weer duidelijk terug in onze samenwerking. We willen winnen, maar wel met mooi voetbal. Dus we zorgen er ook voor dat we het leuk hebben samen. Ook het Magic Orange team heeft veel lol onderling. Dat bevordert het resultaat uiteindelijk alleen maar.”


Tot slot, met welke andere ondernemer of sponsor uit de businessclub zouden jullie weleens een kop koffie willen drinken?

Cnossen: ,,Eigenlijk stiekem wel een aantal. Als ik heel eerlijk ben zou ik wel eens met Marlies van Wijhe, van Van Wijhe Verf een kop koffie willen drinken. Zij heeft een echt familiebedrijf en zoveel meegemaakt in haar onderneming en weet toch die waarde vast te houden in een veel moeilijkere markt dan waar ik in zit. Volgens mij kan ik daar alleen maar veel van leren.”


Van Hittersum: ,,Ik vind de businessclub van PEC Zwolle zo toegankelijk dat je iedereen die je wilt spreken ook gewoon kunt spreken. Als ik kijk naar een inspirerend merk uit de Regio, dan denk ik aan LOAVIES. Zij hebben in een korte tijd echt een merk neergezet met een duidelijke focus en inspirerende social strategy. Ondanks dat ik niet tot de doelgroep behoor kijk ik hier als marketeer met veel bewondering naar.”

De merkstrategie van TeamValue afgebeeld op een voetbalveld.
De merkstrategie van TeamValue afgebeeld op een voetbalveld.

Meer PEC Zwolle Verbindt

Jeroen Imming en Arjon Winters

GerichtR en Riesj-Art

Wensink Mercedes-Benz Zwolle en Mateboer Groep BV

De Kleine Reclame en Roscom Promotie

Robin Fuchten en Sycade Group

McDonalds Heerde, Kampen, Zwolle en Gezellig Werkt

Eredivisie partners