Vitaal partnerverhaal: Rabobank

Vitaal partnerverhaal: Rabobank

Van maandag 5 t/m zaterdag 10 april vindt de vierde editie van de Week van de Vitaliteit plaats (een initiatief van PEC Zwolle / Regio Zwolle United). Deze week stimuleert een vitale Regio Zwolle met diverse activiteiten voor jong en oud. Met als doel om gezond leven en verbinding tussen mensen en organisaties te stimuleren. In het kader hiervan worden er ook een aantal mooie verhalen opgetekend met partners die zich actief bezighouden met vitaliteit. Alles over de Week van de Vitaliteit vindt u op weekvandevitaliteit.peczwolle.nl

In deze editie: Joram Maan (Directeur MKB Rabobank Midden-Oost Nederland) en Irma van Dijk (HR Business Partner Rabobank Midden-Oost Nederland) namens de Rabobanken waarmee PEC Zwolle / Regio Zwolle United samenwerkt: Rabobank IJsseldelta, Rabobank Vaart & Vechtstreek, Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland en Rabobank Flevoland

 

Introductie: wie zijn jullie, wat doen jullie en hoeveel werknemers heeft u? 

Maan: ,,Rabobank is een coöperatieve bank met een missie. Samen met klanten, leden en partners zetten we ons in voor een toekomstbestendige samenleving en grote maatschappelijke uitdagingen. Met als uitgangspunt dat we samen meer bereiken dan alleen. Dat doen we met 600 medewerkers. We werken nauw samen met acht lokale Rabobank-vestigingen in de regio’s Zwolle, Flevoland en Cleantech (Apeldoorn, Deventer).’’ 

 

Maan vult aan: ,,Vanuit onze coöperatieve mentaliteit werken we samen aan oplossingen waar iedereen beter van wordt. Goed voor onze klanten, de samenleving én de wereld om ons heen. We denken en helpen mee vanuit onze kennis van zaken. We benutten ons netwerk zodat we van elkaar kunnen leren en elkaar beter maken. Ook blijven we ons financiële aanbod ontwikkelen zodat we daarmee oplossingen voor de uitdagingen van nu kunnen financieren. Daarbij richten we ons op de volgende drie grote transities: voedseltransitie, klimaat & energietransitie en iedereen financieel gezonder.’’

 

Waarom werkt Rabobank samen met PEC Zwolle / Regio Zwolle United? 

Maan: ,,De hiervoor genoemde transities zijn te groot om alleen aan te pakken. Als coöperatieve bank geloven we erin om de handen ineen te slaan met klanten, partners, overheden en andere partijen. Want we geloven dat we maatschappelijke thema’s samen met elkaar moeten aanpakken. Daarom trekken PEC Zwolle, Regio Zwolle United en Rabobank gezamenlijk op, op het gebied van Logistiek en Food & Agri (ondernemers) en zelfredzaamheid (particulieren).’’ 

 

Van Dijk: ,,In de kerstvakantie organiseerden we bijvoorbeeld een online kidsweek voor 4 tot 12-jarigen in de regio om spelenderwijs te leren omgaan met geld. Ook maken we waar mogelijk gebruik van elkaars netwerk. Zo zou een groep kinderen van het project Playing for Success tijdens de Week van de Vitaliteit op bezoek gaan bij een agrarische klant van Rabobank en deelnemer aan LekkerBoer. LekkerBoer is een initiatief waarbij kinderen leren waar hun eten vandaan komt. Initiatieven waar we als food & agri bank nauw bij betrokken zijn. Vanwege de huidige coronamaatregelen moet het bezoek van de groep Playing for Success helaas nog even uitgesteld worden, maar op deze manier proberen we samen met PEC Zwolle een verschil te maken op de thema’s die we belangrijk vinden.” 

 

Wat doet Rabobank op het gebied van vitaliteit richting haar eigen medewerkers? 

Van Dijk: ,,Sinds de COVID-19 pandemie is vitaliteit nog belangrijker en we stimuleren medewerkers volop gebruik te maken van verschillende faciliteiten. Allereerst hebben we een zittend beroep wat belastend kan zijn. We faciliteren en stimuleren een goede werkplekinstelling en -gebruik waaronder het regelmatig nemen van bewegingspauzes. We verkorten onze virtuele meetings; een half uur wordt 25 minuten en een uur wordt 50 minuten, zodat we ook daadwerkelijk tijd hebben om te bewegen. Continu thuiswerken vergt veel van onze medewerkers en kan leiden tot gevoelens van stress. Daarom krijgen onze collega’s ook extra faciliteiten, zoals webinars over bijvoorbeeld veerkracht en individuele coaching.’’ 

 

Maan vult aan: ,,Ook dagen we medewerkers uit elke dag een Daily Mile van 1,6 km te lopen en zijn veel teams actief met de Ommetje-app. Daarnaast worden bepaalde één-op-één overleggen nu wandelend gedaan tijdens een zogenaamde ‘wandelbila’.” 

 

Wat doet Rabobank lokaal / regionaal op het gebied van vitaliteit? 

Maan: ,,Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid zetten we ons in voor financiële zelfredzaamheid. Zorgen over financiën heeft impact op de vitaliteit van werknemers. Over geld wordt nog steeds niet veel gepraat. Terwijl praten over geld vaak de eerste stap is naar een financieel gezonder leven. Vanuit Rabobank dragen wij graag bij aan het vroegtijdig signaleren en ondersteunen van werknemers met geldzorgen.’’

 

Tot slot besluit Van Dijk: ,,Daarnaast ondersteunen we vanuit onze partnerschappen diverse initiatieven in de regio die bijdragen aan vitalere inwoners en werknemers. Denk bijvoorbeeld aan BoertBewust. BoertBewust werkt aan verbinding tussen boeren, tuinders en de samenleving in de eigen regio. Hiermee wordt bewustwording gecreëerd over waar je voedsel vandaan komt. En vergeet ook ons sponsorprogramma Hart voor de Club niet waarbij we het lokale verenigingsleven ondersteunen met kennis, financiële middelen en ons netwerk. Het lokale sport- en verenigingsleven heeft een onmisbare rol in een vitale en sterke leefgemeenschap!’’ 

 

Fotografie: Theo Smits