SLO John van Dijk aan het woord
Sinds afgelopen zomer is John van Dijk de SLO, Supporter Liaison Officer, van PEC Zwolle. Als SLO is hij de schakel tussen de club en de supporters. Lees hieronder meer over zijn rol en taken voor de achterban en organisatie.
Supporter Liaison Officer is de internationale naam voor supporterscoördinator. De voornaamste taak van de SLO is ervoor zorgen dat de relatie tussen de club en de achterband goed is (en blijft). Verder is hij ook verantwoordelijk voor het supportersbeleid binnen de club. Van Dijk volgt Freddy Eikelboom op als SLO van PEC Zwolle. Eikelboom was vanuit zijn functie als voorzitter van de Supportersclub benoemd tot tijdelijke SLO.
Zelf is Van Dijk al lange tijd supporter van PEC Zwolle, hij heeft de groei van de club de laatste jaren dus van dichtbij meegemaakt. ,,Het is mooi om te zien hoe de club de laatste jaren ontwikkeld is”, geeft hij trots aan. Juist ook in mindere tijden is Van Dijk altijd betrokken gebleven en kent daardoor de dynamiek tussen supporters en club, hij weet wat er speelt. De SLO heeft zelf een verleden bij de fanatieke aanhang, maar focust zicht nu op alle supporterszaken binnen de club.
,,Tijdens wedstrijddagen is er altijd contact met de supporterscoördinator van de tegenstander. Er worden dan verschillende dingen besproken, zoals eventuele acties die kunnen plaatsvinden of andere zaken die spelen tussen beide clubs. Samen zorgen we ervoor dat rondom de wedstrijd alles in goede banen verloopt zodat iedereen volop van het spel kan genieten. De SLO is dus het aanspreekpunt voor de beleving van de supporters" laat Van Dijk optekenen.
Voor Van Dijk is het belangrijk dat iedereen zijn functie accepteert. ,,Door transparant te zijn en door mijn beloftes na te komen laat ik zien dat supporters altijd bij mij terecht kunnen. Als er problemen zijn onder supporters probeert ik het bespreekbaar te maken om zo met elkaar naar een geschikte oplossing te zoeken. Samen met algemeen manager van PEC Zwolle Jeroen van Leeuwen zorg ik er dan ook voor dat het supportersbeleid wordt nageleefd."
Uiteindelijk is iedere supporter zelf verantwoordelijk voor zijn daden in en rondom het stadion. De SLO is er wel om de aanhang advies te geven bij bepaalde situaties. Daarom is het vertrouwen in en van beide partijen van onschatbare waarde. ,,Ik denk dat je altijd met iedereen in gesprek moet kunnen gaan” sluit Van Dijk krachtig af.
Contact
Heb jij een vraag aan onze SLO? Je kan John van Dijk het beste bereiken via een e-mail naar slo@peczwolle.nl.