Ondernemersverhalen | Villa Heidebad
Een uniek concept in horecalandschap, dat is Villa Heidebad in de ogen van Bjarne Pechler, die samen met zijn vrouw Rosemarijn het conferentiehotel in de bossen bij Epe runt. ,,Natuurlijk vallen wij onder horeca, maar niet de traditionele. We ontvangen voetbalclubs en daar kennen veel mensen ons ook van, maar dat is eigenlijk maar een korte periode per jaar. De rest van het jaar faciliteren we eigenlijk alleen maar zakelijke bijeenkomsten.”
Eerst even een geschiedenislesje, want aan het karakteristieke Villa Heidebad kleeft een rijke historie. Bjarne vertelt: ,,Dit pand was vroeger een vakantiecentrum, gebouwd in 1933. Destijds was het in handen van drie havenbedrijven. Werknemers konden hier toen met hun gezinnen vakantie komen vieren en werden met bussen vanuit Rotterdam vervoerd. Hierachter lag een groot natuurzwembad met vakantiehuisjes.” Jaren later kwam het pand in handen van de politie. ,,Zij organiseerden in dit gebouw externe trainingen.” In 2005 namen Wim en Joyce van Vilsteren, de ouders van Rosemarijn, het pand over en werd het gebouw getransformeerd tot conferentiehotel.
Persoonlijk, culinair en kleinschalig
,,Zij zochten een kleine locatie centraal in het land voor zakelijke bijeenkomsten”, gaat Bjarne verder. ,,De stijl van het interieur was toen ze dit kochten heel ouderwets. Je moet je voorstellen dat alles bruin was, met bloemetjesbehang en vogeltjesgordijnen. Voor hen waren drie zaken vanaf het begin heel belangrijk: volledig focussen op de zakelijke markt, een hele goede keuken en gastheerschap. Dat is vandaag de dag niet anders. In 2020, bij het 15-jarig jubileum van hun onderneming, namen Bjarne, die al vanaf 2012 met zijn schoonouders samenwerkte, en Rosemarijn Villa Heidebad definitief over. ,,In de afgelopen jaren hebben we het hotel in zowel zalen als hotelcapaciteit uitgebreid zonder deze pijlers uit het oog te verliezen. Niet allen wij groeiden, maar ook ons relatiebestand groeide met ons mee.” Dat het relatiebestand van het duo groot en zeer divers is blijkt wel, wanneer Bjarne aan een opsomming begint, waar zelfs het koningshuis in wordt genoemd. ,,Op een gegeven moment kwamen we in contact met burgemeester en wethouders, raad van besturen, directieteams, politieke fracties en ook de koninklijke familie. Daarnaast faciliteren we opleidingen vanuit de medische wereld en werken met een aantal grote universiteiten uit onder meer Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Tilburg samen. Wat wij telkens van onze gasten terugkrijgen is dat zij de persoonlijke benadering zo waarderen. Wij zijn er altijd, zij kennen ons en wij hen. Het hele plaatje klopt voor de zakelijke markt.”
Vier zalen en 45 kamers
Het conferentiehotel bestaat vandaag de dag uit vier zalen, waarvan er twee aan elkaar gekoppeld kunnen worden tot één grote. Rosemarijn: ,,Daarnaast beschikken we over 45 hotelkamers. Gedurende de coronaperiode hebben we de laatste hand gelegd aan de renovatie van de hotelkamers en tevens ons restaurant volledig verbouwd. Tijdens voetbalkampen worden de zalen gebruikt als fysiotherapieruimte en bespreekruimtes voor team- en stafbesprekingen. De rest van het jaar vinden in alle zalen zakelijke bijeenkomsten plaats. Doordat het hotel puur gericht is op de zakelijke markt is de bezetting tijdens schoolvakanties laag. Zo ook in de zomervakantie.”
Trainingskamp
Daar kwam al snel verandering in toen Wim van Vilsteren in contact kwam met Ard de Graaf, huidig algemeen directeur bij SC Cambuur met ook een verleden in Zwolle. ,,Wim kwam al dertig jaar bij PEC over de vloer en kwam op het idee om met voetbalclubs samen te werken. Aan de overkant van de weg hebben we immers drie prachtige velden liggen (SV Wissel red.).” Zo kwamen Cambuur en Zwolle later als eerste voetbalclubs bij Villa Heidebad voor een trainingskamp in de zomer. ,,Het eerste jaar was dat wel even wennen”, herinnert Bjarne zich. ,,We gingen op onze wijze à la carte diners uitserveren en ook de was deden we nog zelf. Nu hebben we altijd een buffet en de was wordt uitbesteed.” Doordat clubs tevreden bleken te zijn en de trainerscarrousel ieder jaar weer op gang kwam, kwamen er steeds meer nieuwe clubs naar het conferentiehotel. ,,Neem Arne Slot. Die is na Cambuur bij AZ terechtgekomen en is hier toen ook weer geweest. Nu zit hij bij Feyenoord en zo kregen wij ook een aanvraag vanuit Rotterdam.” Inmiddels heeft het zoontje van Bjarne en Rosemarijn een heuse shirtjescollectie - ,,hij draagt ook trouw het shirt van de club die dan te gast is” – en beschikt hij over een hele handtekeningenverzameling. ,,Eén keer per week mag hij dan om handtekeningen vragen. Dat vinden de spelers prachtig en hijzelf natuurlijk ook.”
Exclusiviteit
Mond-tot-mondreclame blijkt hét toverwoord als het gaat om het succes van Villa Heidebad, beaamt ook Bjarne. ,,Daar moeten we het echt van hebben, ja. Wij willen zoveel mogelijk ambassadeurs voor onszelf creëren die ons toejuichen, waardoor ook anderen hier komen.” Daarnaast klinkt ook de term loyaliteit Bjarne en Rosemarijn niet vreemd in de oren. ,,Onze relaties zijn loyaal naar ons, maar wij zijn dat ook naar hen en onze leveranciers. PEC Zwolle, Cambuur en AZ komen hier al zolang. We weten precies wat we van elkaar verwachten.” Maar ook exclusiviteit is iets waar Villa Heidebad mee scoort. Rosemarijn: ,,Net als bij zakelijke relaties, is het hotel ook wanneer we voetbalclubs te gast hebben gesloten voor andere gasten. Dat maakt het ook dat voetballers het hier zo naar hun zin hebben. Naast goede bedden, vers eten en prettige trainingsfaciliteiten is exclusiviteit heel belangrijk. Ze hebben het hele complex tijdens het trainingskamp voor zich alleen. Dat moet ook wel, want ze lopen hier soms in hun onderbroek door het hotel naar de massagetafel. Dat kan natuurlijk niet in een regulier hotel waar ook andere gasten zijn. De enige mensen hier zijn wij en ons team met medewerkers. Hier kan dat dus gewoon en voor ons is het ook prettig dat we ons op één club kunnen focussen.”
Ongeslagen
De persoonlijke band die Bjarne en Rosemarijn opbouwen met hun gasten is daarnaast ook goud waard, blijkt uit een aantal mooie anekdotes van Bjarne. ,,In 2017 kwam PEC Zwolle hier vaker, om zich voor te bereiden op wedstrijden. Dat seizoen wist de ploeg zich net te handhaven en waren zij voor drie cruciale wedstrijden hier te gast. Iedere keer als ze hier waren geweest wonnen ze en bezorgden wij een taart op de club. Dat leverde ontzettend leuke reacties op. Bij de laatste wedstrijd tegen Heerenveen was het Moederdag en hadden we met de lokale patissier moederdagtaartjes gemaakt. Als cadeautje voor thuis, want ze waren toch een heel weekend weggeweest. Art Langeler, deze zomer nog met het team te gast, was bijvoorbeeld gek op spelletjes doen tijdens trainingskampen. Toen maakten we een yahtzee spel met PEC-logo. Niemand verwacht zoiets, maar het gebaar werd enorm gewaardeerd. Zoiets kan ook alleen als je een hele goede band met elkaar hebt en dat is met PEC Zwolle helemaal het geval.”