Krappe arbeidsmarkt is onze grootste uitdaging
De rol van de logistieke sector in Regio Zwolle is onmisbaar in de opmars naar een vierde economische topregio. Om deze plek te bemachtigen kijkt de regio vooruit en zet zij stappen binnen circulariteit, bereikbaarheid en infrastructuur. Logistieke organisaties uit Regio Zwolle verenigen zich daarom sinds 2016 in het ‘Logistiek Netwerk Regio Zwolle’ van PEC Zwolle / Regio Zwolle United en Port of Zwolle.
Maandag 7 t/m zondag 13 maart staat de week in het teken van logistiek. Gedurende deze week is er volop aandacht voor de sector met o.a. op 8 maart het landelijke congres ‘Logistiekdag 2022’, diverse logistieke partnerverhalen en een themabijeenkomst rondom de wedstrijd PEC Zwolle – Feyenoord op zondag 13 maart.
Vandaag ondernemer Henrik de Leeuw, directeur JobTrans aan het woord. De eerste vraag of eigenlijk een stelling, die hem voorgelegd werd: ‘Een betaald voetbalorganisatie op het hoogste niveau is van essentieel belang voor een economische topregio’.
„Laat ik de stelling omdraaien; ik denk niet dat een goede voetbalclub essentieel is voor een goed draaiende economische regio. Een voetbalclub kan wel heel goed de verbinding leggen en heeft zeker een regiofunctie”, aldus de ondernemer uit Genemuiden.
Groei en potentie
De afgelopen tijd heeft JobTrans hele goede periodes afgewisseld met mindere periodes door de verschillende lockdowns. Op dit moment staat de onderneming er goed voor. „We bevinden ons in een markt waar veel groei en potentie in zit en daar zijn we heel erg blij mee. Echter merken we ook dat de arbeidsmarkt op hoogspanning staat. Er is heel veel vraag, maar helaas weinig aanbod”, geeft De Leeuw aan.
Krappe arbeidsmarkt
„Met JobTrans leiden we zelf veel beroepschauffeurs op. Hier is namelijk een groot tekort aan. Vroeger stonden ze in de rij, nu is het een grote uitdaging. Hierdoor zijn we minder kritisch geworden, waardoor het publiek groter wordt. We proberen zo veel mogelijk functies te vullen”, vertelt De Leeuw. Vorig jaar had de Nederlandse economie te maken met een harde groei van maar liefst 4%. Dat was echt wel serieus en stond niet in verhouding met wat er in de wereld gebeurde. Gelukkig groeit JobTrans veel harder en zijn ze blij dat de markt met hen meebeweegt: „Opdrachtgevers zijn eerder geneigd om een werknemer met, mogelijk op het eerste oog, minder talenten ook een welverdiende kans te geven.”
Naast de krappe arbeidsmarkt, is de inflatie ook een uitdaging waar JobTrans mee te maken heeft. Er zijn hard oplopende prijzen in de inkoop van voertuigen, diesel en energie. De Leeuw: „Het gaat dusdanig hard, dat we daarin mee moeten bewegen. En dat doen we ook. Binnen ons wagenpark is 80% van de personenauto’s elektrisch op dit moment. Drie jaar geleden was dit nog nul. Alle trucks zijn nog niet elektrisch, maar onze truckmerken Volvo, DAF en Mercedes nemen ons mee in de overgang van diesel naar elektrisch rijden”. JobTrans kijkt goed of elektrisch rijden past bij elk type werk, naar de techniek ervan en wat het voordeel is. De mogelijkheden binnen de waterstoftechnologie bekijkt het bedrijf ook.
Informeel samenzijn biedt meerwaarde
„Het Logistiek Netwerk legt de verbinding in de regio en de verbinding met elkaar. Als logistiek georiënteerde bedrijven hebben we dezelfde uitdagingen, namelijk schaarste aan middelen, personeel en andere uitdagingen die op dit moment spelen. Samen kunnen we tot mooie oplossingen of investeringen komen die we alleen niet kunnen bereiken”, vertelt De Leeuw. De logistieke tafel legt hierin ook mooie verbindingen. Echter is het praten met elkaar rondom een wedstrijd ook van grote meerwaarde. „In de businessclub van PEC Zwolle en rondom de bijeenkomsten van Regio Zwolle United zien we een ander en breder publiek. We komen bijvoorbeeld leveranciers en andere partijen tegen. Door het informeel samenzijn, merk je dat de gunfactor om de hoek komt kijken. Je doet het met elkaar en uiteindelijk juichen we ook voor dezelfde club”, lacht de ondernemer uit Genemuiden.
Goed doorvoerluik
Onze regio biedt veel kansen en de ambitie die Regio Zwolle heeft, spreekt dat ook uit. „We zijn een goed doorvoerluik vanaf de havens van Rotterdam naar Noord-Europa en Duitsland. Als we die functie weten uit te nutten, dan liggen daar mooie kansen in het verschiet”, besluit De Leeuw. Ook ziet hij de kansen terug in het vestigingsklimaat van Regio Zwolle. Er gebeurt veel en je ziet toch dat de Randstad meer dichtslibt de laatste tijd. Er komen meer mogelijkheden onze kant op en deze moeten we met beide handen aangrijpen.
Foto’s: Theo Smits
Over het Logistiek Netwerk
Het Logistiek Netwerk is een maatschappelijk betrokken netwerk en een initiatief van het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen, Port of Zwolle, Kennispoort Regio Zwolle en Regio Zwolle. Het netwerk telt ongeveer 30 partners uit Regio Zwolle. Het Logistiek Netwerk heeft als doel om vanuit één agenda Regio Zwolle te positioneren als het logistiek knooppunt van het noordoosten. Lees hier meer
Over Regio Zwolle United
Regio Zwolle United is een stichting met ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling) en is onlosmakelijk verbonden aan PEC Zwolle. De stichting is in het leven geroepen om sport te gebruiken als onafhankelijke katalysator voor de ontwikkeling van Regio Zwolle op maatschappelijk, economisch en vitaal gebied. Lees hier meer.