Kitten, verbinden en ondernemen in Regio Zwolle

Kitten, verbinden en ondernemen in Regio Zwolle

Vrijdag 20 november is het de Dag van de Ondernemer. Daarom maakt de club een rondje langs de velden bij een aantal van de vele mooie MKB-bedrijven die onze businessclub rijk is. Ondernemers die zowel lid zijn van onze businessclub en als maatschappelijk partner verbonden zijn aan ons maatschappelijke hart Regio Zwolle United. In deze editie Marien van Stegeren, eigenaar van Kitcentrum.nl.

Kitcentrum.nl 

Opgericht: 2010 

Aantal werknemers: 15 medewerkers 

Locatie: De Grift 23, Nieuwleusen 

Website: www.kitcentrum.nl 

 

De garagebox in Hattemerbroek 

Het begon voor Van Stegeren allemaal in Hattemerbroek. ,,Ik heb jarenlang als commercieel adviseur voor een kit-fabrikant gewerkt. Na verloop van tijd ben ik voor mijzelf begonnen vanuit een veredelde garagebox in Hattemerbroek. Daar ging ik in een busje de regio door om bij potentiële afnemers kit te verkopen”. De boezemvriend van Van Stegeren zorgde in 2010 voor een ‘verrassende wending’. ,,Hij vroeg waarom ik geen kit ging verkopen via het internet. Ik weet nog goed dat ik tegen hem zei: ‘Er is toch geen hond die kit koopt op het internet’. Maar hij heeft mij destijds toch over de streep weten te trekken en zette een basis webshop voor mij op. En wonder boven wonder kregen we in de eerste week al een bestelling” vertelt Van Stegeren. 

 

Langzamerhand kreeg de ‘kitverkoper’ de indruk dat hij door moest gaan met online kit verkopen. ,,Hoe meer aandacht wij gingen geven aan de webshop en afhandeling, hoe succesvoller het werd. We kregen steeds meer bestellingen. Ik had nooit verwacht dat mensen kit gingen kopen op het internet”. In 2013 heeft Van Stegeren besloten om zich te gaan focussen op alleen de website. ,,Na een verloop van tijd wilden we ons gaan specialiseren op de ‘online markt’. We hebben veel tijd besteed in het verbeteren van de webshop, maar dan meer dan alleen de ‘zichtbare kant’. Hier kwamen ook de logistieke processen en klantenservice om de hoek kijken. De belofte aan de voorkant moesten we wel aan de achterkant waarmaken”, aldus de geboren Zwollenaar. 

 

De klant centraal 

,,We bleven groeien, maar de focus op de klant bleef centraal staan. We wilden de klant zo goed mogelijk bedienen. Ik weet nog goed dat ik ’s avonds met mijn vrouw en tevens compagnon op de bank zat met een laptop voor ons. In spanning zaten we te kijken of de websitebezoekers daadwerkelijk ook de bestellingen plaatsen. Om de klantreis zo goed mogelijk in beeld te brengen hebben we sinds een aantal jaar onder andere developers en een e-commerce manager in dienst om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen van de klant. Zo hebben we vele verschillende kleuren en hoogwaardige kit op voorraad en kan je gewoon één tube bestellen in plaats van een complete doos, dat was vroeger niet mogelijk”, vertelt Van Stegeren, die ook een speciale aanpak hanteert op het gebied van marketing. ,,Mensen die kit willen kopen, komen in aanraking met ons. We werken keihard om zo hoog mogelijk op Google te staan. Wanneer je geen kit wil kopen, kom je ons ook niet tegen. Ik heb er zelf namelijk een hekel aan als ik lastiggevallen word met producten of diensten waar ik geen behoefte aan heb. Dat werkt in mijn ogen negatief voor je onderneming”. 

 

Een reis door Regio Zwolle 

Na de garagebox in Hattemerbroek is Van Stegeren met Kitcentrum.nl via een aantal omzwervingen terechtgekomen in Nieuwleusen. ,,Omdat de onderneming in 2013 aardig groeide zijn we verhuisd naar Heerde waar we meer ruimte hadden, maar door de stabiele groei zijn we na ongeveer 2 á 3 jaar weer opzoek gegaan naar een groter pand. Die ruimte vonden we in Wapenveld en afgelopen mei hebben we weer alles ingepakt om aan de andere kant van de IJssel de onderneming voort te zetten. We zijn in kleine stapjes groter geworden, waar ik zelf ontzettend trots op ben”, aldus Van Stegeren. 

 

Op de vraag of Kitcentrum.nl in de toekomst in Regio Zwolle blijft geeft Van Stegeren een duidelijk antwoord. ,,Ja, ik wil ontzettend graag in Regio Zwolle actief blijven. Er gebeuren hier zo ontzettend veel mooie dingen en daarnaast vind ik dat we hier horen. Tevens vinden we het ook mooi om betrokken te zijn bij PEC Zwolle en Regio Zwolle United. We willen namelijk ook maatschappelijk actief zijn in de regio. Daarom hebben we ook een samenwerking op het gebied van arbeidsparticipatie, waarbij we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpen om zichzelf te ontplooien. Iedereen kent PEC Zwolle en de club kan hierin een grote rol in hebben, want wie uit de regio wil er nou niet bij PEC Zwolle horen? De kracht van voetbal en van PEC Zwolle in het bijzonder is heel groot”, besluit Van Stegeren.


Foto's Theo Smits

Eredivisie partners