IJsseldelta stadion heeft regio op de kaart gezet

IJsseldelta stadion heeft regio op de kaart gezet

Medio 2012 veranderde de naam van de thuishaven, waar PEC Zwolle de thuiswedstrijden speelt, in IJsseldelta stadion. Een wijziging die de club geen windeieren heeft gelegd. In de afgelopen vier jaar groeide immers zowel de sportieve prestaties op het veld als de stadioncapaciteit in rap tempo door. Nu de stadionnaam komende zomer wederom wijzigt is het tijd voor een terugblik. Wat heeft de naam IJsseldelta stadion de regio opgeleverd? Een bezoek bij MarketingOost geeft tekst en uitleg.

Op initiatief van onder andere MarketingOost, specialist in regio- en stadsmarketing, werd de wijziging van de stadionnaam vier jaar geleden doorgevoerd. ,,De timing was perfect. PEC Zwolle promoveerde precies die zomer naar de Eredivisie en stond daardoor nog meer in de schijnwerpers. Die ontwikkeling sloot goed aan bij ons doel, namelijk de naamsbekendheid van de regio IJsseldelta vergroten. Bovendien wilde PEC Zwolle graag de binding met de regio versterken. Niet alleen club van de stad, maar van de regio worden.” Aan het woord is Jakob Ponstein, accountmanager van MarketingOost. ,,Door op naamsbekendheid van de regio IJsseldelta in te zetten, kan je aandacht naar dit gebied halen. Bewustwording van de regionaam is het startpunt van de zogenaamde vervolg-marketing. Oftewel; het daadwerkelijk realiseren van hogere bezoekersaantallen en een positief landelijk imago van de regio.”

Door de naamgeving van het IJsseldelta stadion werd de regio spelenderwijs en minimaal tweewekelijks landelijk genoemd. ,,Bij MarketingOost monitoren we datgene er over de regio wordt gezegd. In die hoedanigheid kan gesteld worden dat de naamgeving van het stadion een beginpunt is geweest. Steeds meer initiatieven en producten dragen nu, met trots, de naam IJsseldelta. Zo kreeg de Marathon van Zwolle de naam IJsseldelta Run vanwege de start en finish in het stadion. Bovendien draagt één van de wielerklassiekers voor de vrouwen de naam ‘Omloop van de IJsseldelta’. Agrarische ondernemers met passie voor de regio vermarkten zelfs hun streekproducten onder de naam (H)eerlijk IJsseldelta. Deze initiatieven komen voort uit de bewustwording van de regionaam IJsseldelta, wat dan weer zijn oorsprong vindt in de stadionnaam” zegt Ponstein.

Naast de stadionnaam komt de samenwerking tussen MarketingOost en PEC Zwolle de afgelopen periode op meerdere gebieden van de grond. ,,Tijdens de afgelopen open dagen waren we steevast aanwezig met een kraam waarin we bezoekers meer vertelden over de regio. Ook waren we zichtbaar op de led-boarding en zochten we via tal van initiatieven verbinding met de regio IJsseldelta. Daarvoor hadden we niet alleen PEC Zwolle nodig, maar ook de medewerking van ondernemers, bewoners en de overheid. Juist door die partijen met elkaar te verbinden, wordt de regio echt versterkt.”

Nu het IJsseldelta stadion na de zomer een gepasseerd station is, gaat MarketingOost op andere voet verder om de regio in de aandacht te zetten. ,,Hiervoor zijn we bezig met het samenstellen van een zogenaamd kompas waarin we het DNA van het gebied bepalen. Dat DNA is vervolgens de basis van de doorstart om de regio met elkaar verder uit te dragen. Vanuit evenementen willen we vervolgens de IJsseldelta onder de aandacht brengen. Een voorbeeld daarvan was bijvoorbeeld de berging van de kogge bij Kampen. Onder grote belangstelling van publiek en media werd het eeuwenoude schip boven water gehaald. Een dergelijke happening is voor ons een ideale gelegenheid om de aanwezigen meer te vertellen over de regio. Via deze evenementen, waar Sail Kampen of de sleepbootdagen ook voorbeelden van zijn, realiseren we een groeiend bewustzijn van de regio. Deze groei is eigenlijk wel te vergelijken met die van PEC Zwolle de afgelopen jaren. Het gaat erom op een bewuste wijze de juiste keuzes te maken. Op die manier, en met de hulp van ondernemers, bewoners en overheid, zorgen we samen dat de regio IJsseldelta in de schijnwerpers blijft staan” sluit Ponstein enthousiast af.