Hanzestrohm: al drie generaties een begrip in Regio Zwolle

Hanzestrohm: al drie generaties een begrip in Regio Zwolle

Gijs Hemmink (manager duurzaamheid en digitalisering) en John Pannen (directeur financiën en organisatie) bij Hanzestrohm, delen voor de Dag van de Ondernemer (vrijdag 19 november) hun ondernemersverhaal. Met Hemmink en Pannen gingen we in gesprek over de start en toekomst van het bedrijf, de nieuwe bedrijfsnaam, maatschappelijk verantwoord ondernemen en meer. De ondernemers die deze serie uitgelicht worden, zijn lid van de businessclub van PEC Zwolle en maatschappelijk partner van Regio Zwolle United.

Hanzestrohm

Opgericht: 18 juni 1951

Locatie: Popovstraat 1, Zwolle

Aantal werknemers: 140 werknemers

Partner/ lid sinds: Sinds 2001 van PEC Zwolle, sinds 2019 van Regio Zwolle United 


Hanzestrohm is dit jaar, 70 jaar geleden, opgericht door de grootvader van Gijs Hemmink. Hij begon met werken als agent voor een aantal Duitse fabrikanten. Op de Nederlandse markt verkocht hij elektrotechnische componenten. In de loop van de jaren is het bedrijf doorgegroeid en kon Martin Hemmink, de vader van Gijs, het bedrijf overnemen. Het bedrijf is steeds verder uitgegroeid tot kennispartner voor eindklanten, zoals de elektrotechnische installateur en woningcorporaties. 


Een paar jaar geleden trad Gijs Hemmink toe tot het bedrijf als manager duurzaamheid en digitalisering. John Pannen is al langer werkzaam binnen Hanzestrohm, namelijk sinds 2003. Hij vervult de rol van directeur financiën en organisatie. 


Vol inzetten op de energietransitie

Op dit moment is er een groot tekort aan woningen. Nog steeds kan er niet aan de alsmaar stijgende vraag worden voldaan. Hanzestrohm is met haar producten en diensten goed vertegenwoordigd in de bebouwde omgeving. Toch moet het bedrijf ook rekening houden met schaarste in grondstoffen, prijzen die stijgen en de logistieke knelpunten. Over de toekomst zegt Pannen het volgende: „We willen graag vol inzetten op de energietransitie. Hoe steken wij in op deze transitie en waar leveren wij toegevoegde waarde? Leveren we over 20 jaar nog wel fysieke producten? Dit zijn vragen waar we ons dagelijks mee bezig houden.” Belangrijk is om voortdurend te blijven vernieuwen en de juiste kennis op te bouwen rondom technologie en de integratie hiervan, soft- en hardware, data-analyse en nieuwe verdienmodellen. Hemmink: „Het is goed mogelijk dat ons bedrijf doorgroeit naar een combinatie van hardware (daadwerkelijke producten, red.) en software (data-analyse, red.).” 


Drie generaties sterk

Voor Hemmink en Pannen was de bouw van het nieuwe pand aan de Popovstraat in 2019 een mijlpaal. In het bijzonder kijkt Hemmink met trots terug op het plaatsen van de eerste paal van het nieuwe pand: „Dit deed ik samen met mijn vader en grootvader van 94 jaar, dat was indrukwekkend. Ook het moment toen het nieuwe pand klaar was en we met zijn drieën rondliepen in het pand was zeker bijzonder.'' Pannen kijkt met trots terug op 2009: „Dit was het jaar van de financiële crisis. In dat jaar deden wij een behoorlijk grote overname. Het was een spannende tijd om te kiezen voor een overname, echter tot op de dag van vandaag is die overname succesvol gebleken. Dat doet ons als familiebedrijf erg goed.”  


Nieuwe naam 

Sinds vorig jaar heeft het familiebedrijf een nieuwe naam gekregen: Hanzestrohm. Hanzestrohm is in feite het overkoepelende bedrijf van een aantal werkmaatschappijen, waaronder Hemmink, KWx en Kairos. Hemmink: „Destijds waren we op zoek naar een bovenliggende naam voor de verschillende werkmaatschappijen. In de naam Hanzestrohm is de verbondenheid met Zwolle sterk aanwezig. Het eerste deel ‘Hanze’ staat voor de stad Zwolle die vroeger een Hanzestad (verbond van handelaren in de Middeleeuwen die handel bevorderden en beschermden, red.) was. ‘Strohm’ staat voor het stromen van de IJssel, vernieuwing en transitie. ‘Ohm’ komt terug in de Wet van Ohm, beter bekend als de wet van de weerstand.”


Maatschappelijke verbinding

Hemmink vertelde dat hij vijftien jaar geleden als jonge jongen al op de hoofdtribune zat met zijn vader. Sinds een aantal jaar hebben niet alleen zijzelf de mogelijkheid om de thuiswedstrijden van PEC Zwolle te bezoeken, maar maken zij dit ook mogelijk voor andere doelgroepen. Via Stichting Present stellen zij kaarten beschikbaar voor doelgroepen waarvoor een wedstrijdbezoek minder of helemaal niet vanzelfsprekend is. Onder andere dak- en thuislozen krijgen hierdoor de kans om samen met begeleiders en werknemers van Hanzestrohm een voetbalwedstrijd van PEC Zwolle te bekijken. 


Hemmink vult aan: „Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden we enerzijds belangrijk omdat we financieel een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappelijke activiteiten van de club, anderzijds zoeken we hierdoor ook de verbinding met de regio waarin we actief zijn. We vinden het belangrijk dat onze werknemers de maatschappelijke verbinding met de regio aangaan. Zo gaan de medewerkers van verkoop bijvoorbeeld ook één keer per jaar aan het werk in de tuinen van het revalidatiecentrum De Vogellanden.”


Samenwerking met PEC Zwolle Werkt

Via de businessclub van PEC Zwolle is Hanzestrohm in contact gekomen met PEC Zwolle Werkt. Afgelopen jaar mocht Hanzestrohm een eerste ervaring met hen opdoen via een raamcontract. Pannen: „Het uitzendbureau helpt ons op een vlotte manier aan nieuwe collega’s. De samenwerking ervaren we als succesvol. We hebben namelijk een aantal werknemers via PEC Zwolle Werkt aan Hanzestrohm kunnen verbinden.


Van Polen en Saymak 

De slotvraag van het gesprek gaat over met welke speler de mannen zichzelf het meest associëren. Pannen: „Bram van Polen is een belangrijke speler voor nieuwe spelers in het team. Ook is hij voor PEC Zwolle een soort ‘linking pin’ tussen de trainer en de rest van het veld. Als ik naar mijn eigen rol bij Hanzestrohm kijk, dan zie ik als ‘linking pin’ hier en daar overeenkomsten.” Hemmink kan zich vooral vinden in de creativiteit en gedrevenheid van middenvelder Mustafa Saymak.


Foto's: Theo Smits