Door de ogen van de veurzitter

Door de ogen van de veurzitter

Voorzitter Adriaan Visser schrijft met enige regelmaat een column voor de achterban van de club. Ditmaal vertelt hij onder meer over het weer voetballen met publiek, de commerciële stand van zaken en de werkzaamheden aan het veld.

Wat de afgelopen week en dagen al een beetje doorsijpelde in de media, werd woensdagavond tijdens de persconferentie van premier Mark Rutte bevestigd. Er mag weer gevoetbald worden mét publiek. Een enorme opsteker voor de voetballerij! Dat voetballen in een leeg stadion onaantrekkelijk is, hoef ik niemand uit te leggen. De voorbeelden uit Duitsland, Engeland en Spanje hebben we de voorbije weken veelvuldig gezien. Publiek op anderhalve meter in een stadion als de onze, zorgt voor een enorme uitdaging. Inmiddels is er een software ontwikkeld, om de ‘vulling’ van stadions, waaronder ook de onze, te optimaliseren. Gezamenlijk kunnen de eredivisieclubs dit soort programma’s aanschaffen.


Ook kunnen onder andere gezinnen en families bij elkaar worden gevoegd, om zo tot een optimale bezetting te komen van rond de 40 à 50%. Op dit moment zou de bezettingsgraad lager liggen. Immers, drie van de vier stoeltjes moeten vrij worden gehouden, waardoor de totale capaciteit danig naar beneden gaat. Ook een bezetting van 25% mogelijk oplopend naar zo’n 40-50% is nog lang niet wat we uiteindelijk willen, maar we moeten ook reëel zijn. Een maand geleden sprak vrijwel niemand over publiek bij wedstrijden tot het einde van dit jaar. We hebben deze vervroegde versoepelingen met elkaar verdiend en tellen wat dat betreft onze zegeningen. Bovendien is het nog geen september. De wereld kan er over twee maanden weer heel anders uitzien. Ten positieve, maar ook ten negatieve. Zo eerlijk moeten we ook zijn. Maar laten we van het positieve uitgaan en hopen dat we snel weer samen voetbal kunnen kijken in een volgepakt stadion. We staan in nauw contact met de KNVB, het RIVM en alle andere clubs om zo goed mogelijk op de huidige en toekomstige situatie in te spelen.


Vorige week is de selectie weer begonnen met trainen. Op onze inmiddels zo vertrouwde tweede thuisbasis in Wijthmen, waar onze selectie wederom een meer dan voortreffelijke grasmat tot zijn beschikking heeft, wordt het eerste blok van de voorbereiding afgewerkt. Drie weken lang trainen onze jongens samen, waarna er een facultatieve periode volgt van twee weken. Pas daarna begint de échte voorbereiding. En ook die zal er anders uit gaan zien dan we gewend waren. Amateurverenigingen in de regio worden niet bezocht en er wordt enkel tegen andere BVO’s geoefend. Uiteraard betreuren we het, dat we ons gezicht niet in de regio kunnen laten zien en dat voorlopig alle trainingen maar ook de toekomstige oefenwedstrijden (vooralsnog) achter gesloten deuren plaatsvinden. De duels die we gaan spelen, worden uiteraard buitenshuis afgewerkt en dat heeft weer alles te maken met de werkzaamheden aan het veld, die de voorbije week zijn begonnen. In rap tempo werd de ‘infill’ uit het kunstgras gezogen, waarna de stroken even zo snel zijn opgerold. Het is slechts een kwestie van tijd, of we kunnen de geur van gras dertien jaar na dato weer ruiken in ons MAC3PARK stadion. Onze grasmeester Alfred Meiberg heeft het na de keuring van ons nieuwe grasveld in Duitsland (waar ons gras naast dat van Bayern München groeit), over dat hij ‘respect voor ons nieuwe gras eist’. Het zijn toch wat andere beschouwingen dan wat we tot dusver over onze plastic sprieten hadden.


Graag geef ik ook een update hoe we er nu als club voor staan.

Onze commerciële omzet is als volgt. Op dit moment is 77% van de sponsoromzet van het laatste volledige seizoen (2018-2019) binnen. De support in de vorm van zakelijke verlengingen die we van deze groep hebben gehad is groot, maar ook wij ontkomen niet aan een teruggang in onze begroting, zoals ik al eerder meldde. Onze grootste sponsoren, strategisch- en businesspartners hebben we goed in beeld. De meeste opzeggingen zitten vooralsnog voornamelijk in de businessclub. Logisch, aangezien vooral ondernemers uit het MKB hard geraakt zijn. Het wordt de komende periode een intensieve maar niet onmogelijke uitdaging om de businessclub weer aan te vullen met sponsoren. Het doel is dat we uiteindelijk weer op onze ‘oude’ omzet gaan landen en het spelen met publiek op natuurgras gaat ons daarbij enorm helpen. Al kan op dit moment niemand nog het uiteindelijke bedrijfseconomische effect van de coronacrisis inschatten; dat dit pittig zal zijn met negatieve groeicijfers van zo’n 7% lijkt mij duidelijk.


Niet alleen ons commerciële team werkt hard, ook al het andere kantoorpersoneel zet zich dag in dag uit in om onze succesvolle seizoenkaartcampagne voort te zetten. Niemand in Zwolle en omgeving kan het gemist hebben de voorbije weken. Overal werd trouw verlengd en overal lieten wij ons gezicht zien. Van Elburg tot Wijhe en van Nieuwleusen tot Kampen. In de wijde regio en zelfs ver daarbuiten lieten supporters hun blauwwitte hart spreken. Vrijdag werd een volgende mijlpaal bereikt. Op dit moment hebben 6.500 supporters hun seizoenkaart verlengd dan wel aangeschaft (waarbij we verwachten in de loop van deze week numero 7.000 te bereiken). Overweldigend! Goed om te vermelden is, dat er tot woensdag (1 juli) nog verlengd kan worden. Want daarna zullen alle niet verlengde plekken in de verkoop gaan en raken supporters die niet verlengd hebben het recht op hun stoel kwijt. Jouw seizoenkaart kun je tot die tijd nog hier verlengen.


Afgelopen vrijdag hebben we ook bekendgemaakt dat Edwin Peterman, onze commercieel directeur, de club per 1 september zal verlaten en ik citeer onze communicatie op dat punt voor zij die dat gemist hebben. De corona-crisis heeft voor PEC Zwolle, en veel andere voetbalorganisaties, flinke gevolgen. Om de impact van deze crisis en de daarmee gepaarde kosten zoveel mogelijk te reduceren, hebben wij als directieteam van de club een analyse van de organisatie gemaakt. Door de teruglopende sponsorinkomsten en de doorontwikkelingen van het commerciële team, zijn wij gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat wij, op dit moment, minder behoefte hebben aan een commercieel directeur. In goed overleg met Edwin hebben we besloten om per 1 september afscheid van elkaar te nemen. PEC Zwolle is Edwin dankbaar voor zijn bijdrage aan de club de afgelopen twee jaar en de wijze waarop gezamenlijk dit besluit is genomen.


Wij lossen het vertrek van Edwin op door Jurian Meijntjes (salesmanager) en Rick Schrijver (marketingmanager) toe te voegen aan ons managementteam, welke vanaf 1 september a.s. dan ook naast beiden zal bestaan uit Mike Willems (technisch manager), Jeroen van Leeuwen (algemeen manager), Simon Hoekstra (financieel manager), Lisette van der Molen (directiesecretaresse) en ondergetekende.

Ik denk niet dat alle lezers van deze column het Financieel Dagblad lezen; in dit blad stond afgelopen zaterdag een alleszins lezenswaardig artikel over PEC Zwolle: “Hoe voetbalclub PEC Zwolle zich door de coronacrisis worstelt”. Een aanrader om te lezen.


Tot slot, de support die we tot nu toe hebben ontvangen is fantastisch, maar we zijn er nog niet! We hebben echt veel stappen terug moeten zetten. Nu is het tijd om weer gestaag vooruit te gaan. Daar gaan en blijven we hard aan werken.


Met sportieve groet,

Adriaan Visser

Voorzitter PEC Zwolle 

Eredivisie partners