Dromen, denken, doen met SEM productions
Dimitri Nashid Khali, oprichter en eigenaar van SEM productions uit Meppel, deelt voor de Dag van de Ondernemer (vrijdag 19 november) zijn ondernemersverhaal. SEM productions is één van de bedrijven die sinds 2021 onder de Time to Speak Group valt. Naast SEM productions is Nashid Khali ook mede-eigenaar van Time Star Media, Time to Speak, Online-ALV.nl en Studio 2. Met de ondernemer pur sang gingen we in gesprek over de start van SEM productions, nieuwe business in coronatijd en de groei van zijn bedrijven. De ondernemers die deze serie uitgelicht worden zijn zowel lid van de businessclub van PEC Zwolle als maatschappelijk partner van Regio Zwolle United.
SEM productions
· Opgericht: 2007
· Locatie: Eekhorstweg 24, Meppel
· Aantal werknemers: 50 werknemers (Time to Speak Group)
· Partner / lid sinds: sinds 2017
Studeren en ondernemen
Nashid Khali is SEM productions gelijktijdig met zijn opleiding Technische Bedrijfskunde in 2007 gestart. Het bedrijf uit Meppel verzorgt technische faciliteiten als licht en geluid voor evenementen. „Ik ben heel klein begonnen en verzamelde steeds meer benodigde spullen bij elkaar”, vertelt Nashid Khali. In 2012 rondde hij zijn studie af en sprong hij in het diepe om door te gaan met SEM productions.
Twee jaar werkte hij alleen in SEM productions. Na deze periode is hij begonnen met stagiaires van het Deltion College. Met deze stap sloeg de Meppeler de juiste weg in. Niet veel later fuseerde hij samen met collega Bert Bouwknegt waarmee hij al jarenlang samenwerkte. Op dat moment werd ook hun eerste medewerker aangenomen. „Sindsdien had ik echt het idee dat SEM productions begonnen was”, vertelt Nashid Khali. „In 2018 hadden we ongeveer zes mensen in dienst en als kers op de taart wonnen we dat jaar de prijs voor ‘Ondernemer van het Jaar’ in Meppel. Als ik zo over de jaren heen terugkijk, dan was 2019 ons beste jaar ooit. In dat jaar draaiden we ongeveer 600 projecten in zowel binnen- als buitenland, zoals de Formule 1 in Oostenrijk.”
‘Cancel je event niet, host je event online’
Vanaf maart 2020 is Nashid Khali veel gaan samenwerken met Wouter Taal, eigenaar van Time Star Media. Dit bedrijf maakt videocontent voor bedrijven op onder andere events. SEM productions zorgt ervoor dat je deze content op een event goed kan laten zien en horen. De synergie tussen beide bedrijven was al jarenlang heel erg groot, waardoor de bedrijven gedurende de jaren nauwer zijn gaan samenwerken. Ook omdat zij zagen dat de vraag naar videocommunicatie toenam door corona en fysieke events niet mogelijk waren. Nog voor de eerste lockdown hadden Nashid Khali en Taal al een plan en campagne klaarliggen. De campagne luidde: ‘Cancel je event niet, host je event online’. Half maart konden ze los met de campagne, echter was de wereld toen nog in shock van de lockdown…
Marktleider in online ALV’s
Niet veel later kwam er een aanvraag vanuit Koopmans (bakproducten) of ze hun aandeelhoudersvergadering online konden faciliteren. Deze aanvraag was precies waar de mannen naar opzoek waren. Uit deze vraag ontstond uiteindelijk het label ‘Online ALV’ (algemene ledenvergadering). Nashid Khali: „We moesten namelijk een platform opzetten waarmee we de opdracht vanuit Koopmans konden faciliteren; met online-ALV.nl is dit gelukt. Vanaf toen gingen de aanvragen voor online ALV’s heel snel; zo mochten we vorig jaar ongeveer 500 verenigingen voorzien van online ALV’s. Hierdoor werden we opeens marktleider in online ALV’s. Ineens werkten we samen met bedrijven en organisaties als NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaars), Bovag en de PvdA waarvan we voorheen droomden mee samen te werken.”
Online eventplatform van Time to Speak
Nashid Khali: „We kregen ook steeds meer de vraag of we een event of webinar online konden faciliteren. Uit deze vraag kwam een ander, nieuw eventplatform voort. Daarnaast paste dit niet meer onder het label Online ALV maar werd een nieuw merk ontwikkeld: Time to Speak. Met Time to Speak hebben we inmiddels ongeveer 3000 projecten gedraaid waarvan zo’n 1000 op ons eventplatform.” Time to Speak is vandaag de dag uitgegroeid tot een fulltime evenementenbureau gericht op zakelijke evenementen met enorm veel ervaring in online, hybride en fysieke evenementen.
Hard gegroeid door corona
„We zijn één van de weinige bedrijven in de evenementenbranche die juist door corona hard gegroeid is”, vertelt Nashid Khali. Kijkend naar de toekomst is het belangrijk om deze groei vast te houden. „Met SEM productions zijn we hard aan het investeren in meer goede werknemers voor de toekomst. We lopen nu nog vaak tegen de grens van het aantal mensen aan. We zetten hierdoor vol in op het behouden van mensen door extra goed voor hen te zorgen. In coronatijd hebben we onze medewerkers juist uitgedaagd in plaats van laten gaan”, vertelt de Meppeler.
Regio Zwolle biedt ons mogelijkheden
Ondanks dat de ondernemer met zijn bedrijven in het Drentse Meppel gevestigd is, is Regio Zwolle een zeer interessante regio voor zijn werkzaamheden. „Ons werkgebied bevindt zich voor het overgrote deel in deze regio en in het zuiden en westen van het land. Zwolle heeft voor ons ook veel perspectief qua klanten, maar zeker ook als het gaat om opleidingen van Hogeschool Windesheim en het Deltion College. Ook werken we al meer dan vier seizoenen samen met Regio Zwolle United om hun events te voorzien van extra kwaliteit op het gebied van licht, geluid en videotechniek. Een jaarlijks hoogtepunt is bijvoorbeeld het Havendiner met zo’n 150 deelnemers uit het land waarbij we groots uitpakken met elkaar”, aldus Nashid Khali. Ook ondersteunde SEM productions de PEC Zwolle Quiz waardoor er samen met PEC Zwolle een tof online evenement neergezet werd.
Schieten om te scoren
De slotvraag voor Nashid Khali luidde: ‘als welke PEC Zwolle speler zou je jezelf omschrijven?’ Nashid Khali: „Ik ben een aanvaller, uiteindelijk moet je ervoor gaan. Het ondernemerschap gaat namelijk niet vanzelf. Je moet de bal keihard een schop in de juiste richting geven. Voor mij kan dat elke aanvaller zijn, als hij maar voor zijn doel gaat.”
Foto's: Theo Smits