Strategisch partnerverhalen | Frans Falize - Wehkamp

Strategisch partnerverhalen | Frans Falize - Wehkamp

Met Wehkamp heeft PEC Zwolle sinds het seizoen 2020/2021 een tenuesponsor op de achterkant van het shirt waar de echte Zwollenaar apetrots op is. Het in Zwolle gevestigde bedrijf is hét online warenhuis voor het hele gezin.

Vandaag de dag koopt ruim 30% van de Nederlandse gezinnen kleding, elektronica, woninginrichting, sport en vrije tijd en nog veel meer bij Wehkamp. Wehkamp biedt meer dan 2.500 wereldwijde en lokaal bekende merken, naast het groeiende private-labelassortiment, aan een actief klantenbestand van 2,4 miljoen klanten. 


Wehkamp onderscheidt zich van andere e-commercespelers door een continue focus op het bieden van de meest inspirerende, zorgvuldig samengestelde en relevante online shop voor mode en wonen.


We spreken Frans Falize, Chief Operating Officer bij Wehkamp.


Logistiek Service Centrum

Falize is verantwoordelijk voor het hele operationele proces. Van supply chain, facilities, tot distributie en magazijnen. En zeker dat laatste is interessant. Want wie vanuit het noorden over de A28 Zwolle binnenrijdt, ontkomt niet aan het enorme distributiecentrum. ,,Dit is een van de grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentra in Nederland en we gaan nog verder uitbreiden.” In 2015 werd het enorme complex geopend door Koning Willem-Alexander en in 2019 werd het Logistiek Service Centrum (LSC), zoals het officieel heet, al uitgebreid. Het centrum bestaat nu uit twee hallen en heeft een oppervlakte van ruim 110.000 vierkante meter. Dit jaar is gestart met een uitbreiding van nog eens 30.000m2. Naar verwachting is deze uitbreiding in het 2e kwartaal van 2023 voltooid.



Duurzaamheid

De klanten van Wehkamp, dat in september 2021 de bekende online kindermodeshop kleertjes.com overnam, zijn voornamelijk gezinnen. Wehkamp wil het leven van gezinnen mooier en makkelijker maken, maar óók het leven van hun kinderen en de generaties daarna. Daarom vindt Wehkamp het belangrijk om verantwoord om te gaan met de wereld om ons heen en goed na te denken over de impact van het bedrijf. Mooier of makkelijker zit hem niet alleen in assortiment of service, maar ook in hoe producten tot stand komen en hoe deze bij je bezorgd worden.


Falize: ,,Bij Wehkamp zijn we hier inderdaad volop mee bezig. Zo liggen er ruim 15.000 zonnepanelen op het dak van ons distributiecentrum, maar we doen meer. De toiletten worden doorgespoeld met opgevangen regenwater, we maken bijna geen gebruik van opvulmaterialen en we vervoeren geen lucht. Bovendien wordt de bezorging via DHL Parcel deels met elektrische bestelauto’s gedaan.” Wehkamp is gecommitteerd om haar CO2 voetafdruk te verkleinen en won tijdens de Shopping Awards 2020 de Duurzaamheid Award voor het bedrijf met de grootste duurzaamheidsverbetering in 2020. Dit is een erkenning voor het verduurzamen van de verpakkingen, waarmee de CO2-uitstoot met 64% werd verminderd ten opzichte van het jaar ervoor.



Sponsorschap

Verantwoord ondernemen betekent ook maatschappelijk ondernemen. Daarom sponsort Wehkamp PEC Zwolle sinds 2011 en is hierdoor als rugsponsor zichtbaar op het thuis-, uit- en derde tenue van PEC Zwolle. Het sponsorschap heeft een duidelijke meerwaarde voor Wehkamp volgens Falize: ,,Onze klanten zijn voornamelijk gezinnen die we bedienen vanuit ons hoofdkantoor en distributiecentrum in Zwolle. PEC Zwolle is voor veel gezinnen een centraal punt waar men samenkomt bij thuiswedstrijden. Ook hebben veel medewerkers van ons een duidelijke connectie met de club, bijvoorbeeld als seizoenkaarthouder. Wat we vooral prettig vinden zijn de gezamenlijke evenementen die we voor onze medewerkers in samenwerking met PEC Zwolle gaan organiseren.”

Als partner van de club ondersteunt Wehkamp ook PEC Zwolle Vrouwen, de PEC Zwolle Voetbalacademie en het maatschappelijk hart van de club, Regio Zwolle United. Hiermee draagt Wehkamp bij aan het realiseren van de droom van bijzondere doelgroepen en vele jeugdspelers en speelsters.



70 jaar

Binnenkort viert Wehkamp haar 70-jarig bestaan. Om de strategisch partner alvast te feliciteren gingen algemeen directeur Marcel Boudesteyn en salesmanager Jurian Meijntjes onlangs op bezoek bij Falize en Graham Harris (Chief Executive Officer Wehkamp) en overhandigden hen een gesigneerd en ingelijst PEC Zwolle-shirt met het toepasselijke rugnummer 70 en 70 VIP-tickets voor de wedstrijd PEC Zwolle – Feyenoord. Daarnaast waren er ook nog eens ruim 250 medewerkers van Wehkamp te gast bij dit duel.


PEC Zwolle feliciteert Wehkamp met haar 70-jarige verjaardag en hoopt nog vele jaren samen te vieren! 


Strategisch partnerverhaal

Lees ook het strategisch partnerverhaal met Laurens Stigter van Wensink Automotive.