Vitaal partnerverhaal: Scania Production Zwolle B.V.

Vitaal partnerverhaal: Scania Production Zwolle B.V.

Van maandag 5 t/m zaterdag 10 april vindt de vierde editie van de Week van de Vitaliteit plaats (een initiatief van PEC Zwolle / Regio Zwolle United). Deze week stimuleert een vitale Regio Zwolle met diverse activiteiten voor jong en oud. Met als doel om gezond leven en verbinding tussen mensen en organisaties te stimuleren. In het kader hiervan worden er ook een aantal mooie verhalen opgetekend met partners die zich actief bezighouden met vitaliteit. Alles over de Week van de Vitaliteit vindt u op weekvandevitaliteit.peczwolle.nl

In deze editie aan het woord: Johan Uhlin (algemeen directeur Scania Zwolle – Meppel) en Nicolien Vrielink (hoofd communicatie Scania Production Zwolle B.V.) 

 

Introductie: wie zijn jullie, wat doen jullie en hoeveel werknemers hebben jullie? 

Uhlin: ,,Wij zijn een toonaangevende leverancier van duurzame transportoplossingen. Een Zweedse producent van vrachtwagens, bussen en industrie- en scheepsmotoren met vestigingen over de hele wereld. Met meerdere productie- en logistieke vestigingen mogen wij onszelf de grootste industriële werkgever van de regio noemen. En daar zijn we trots op. Bij Scania Production Zwolle, Meppel en Scania Logistics werken in totaal ruim 3.000 medewerkers.” 

 

Waarom werkt Scania Production B.V. samen met PEC Zwolle / Regio Zwolle United?  

Uhlin: ,,Scania is inmiddels meer dan twaalf jaar sponsor van PEC Zwolle. De link tussen een voetbalclub en een vrachtwagenproducent is dat beide pure teamsport is. Bij Scania begint het proces met het bouwen van een frame, maar als er later een kink in de kabel komt, stokt het hele proces. Als de middenvelders hun werk doen, maar de aanvallers niet, dan gaat het op het voetbalveld ook niet goed. Een mooie combinatie, toch? Wij hebben veel trouwe PEC Zwolle-supporters in ons bedrijf en daarom hebben we in ons sponsorcontract gekozen voor publieke seizoenkaarten in plaats van business seats. Deze kaarten verloten wij dan elke thuiswedstrijd onder onze medewerkers en daar is altijd veel animo voor.’’ 

 

Vrielink: ,,Sinds 2018 zijn wij ook rugsponsor van PEC Zwolle Vrouwen. Dat was een bewuste keuze: in het kader van diversiteit en meer vrouwen in de techniek wilden we een statement maken. Meer vrouwen in onze organisatie staat ook voor 2021 weer hoog op de agenda. En daarnaast zijn wij partner van Regio Zwolle United. Hiermee ondersteunen we ook de maatschappelijke activiteiten van de club, waarbij we tevens ook actief samenwerken op thema’s als logistiek en leiderschap in Regio Zwolle.” 

 

Wat is de visie van Scania Production B.V. als het gaat om vitaliteit? 

Uhlin: ,,Wij vinden het ontzettend belangrijk dat onze medewerkers lekker in hun vel zitten. Vitale medewerkers zijn tevreden, flexibel en productief. Vitaliteit vormt de basis voor duurzame inzetbaarheid van medewerkers: fit het pensioen in is het doel. 

 

Vrielink vult aan: ,,We stimuleren daarom een gezonde, sportieve leefstijl en focussen op een goede balans tussen werk en privé, ontwikkeling van mensen, werkplezier en re-integratie. Daarnaast zorgen wij natuurlijk voor een gezonde werkomgeving die schoon is en alcohol,- drugs- en tabaksvrij.’’ 

 

Wat doet Scania op het gebied van vitaliteit richting haar eigen medewerkers? 

Uhlin: ,,Scania heeft een eigen Health Centre met onder andere bedrijfsartsen, fysiotherapeuten, een maatschappelijk werker, diëtist en een voetkundig specialist. Het Health Centre promoot een gezonde leefstijl door de BRAVO aspecten (Beweging, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning) in onze organisatie te integreren.” 

 

Vrielink: ,,Zo organiseren wij bijvoorbeeld trainingen om gezonder te eten (inclusief kooklessen), hardloopclinics en trainingen om te stoppen met roken in samenwerking met Isala. Bovendien mogen medewerkers een keer in de drie jaar deelnemen aan een periodiek medisch onderzoek. Er is hierbij een meerjarenplan opgesteld waarin alle thema’s binnen BRAVO aan bod komen.” 

 

Wat doet Scania lokaal / regionaal op het gebied van vitaliteit? 

Uhlin: ,,Scania is al een aantal jaren hoofdsponsor van de Scania Zwolse Halve Marathon en de Meppel City Run. Beide hardloopevenementen zijn populair in de regio en bij onze medewerkers.”  

 

Vrielink: ,,Alle medewerkers kunnen ter voorbereiding meedoen aan onze hardloopclinics en kosteloos deelnemen aan beide evenementen. Goed voor de conditie, het leegmaken van je hoofd én voor de teambuilding. Voldoende ontspanning naast het werk is ook belangrijk. Daarom zijn wij, naast dat wij investeren in de sport, ook sponsor van de Zwolse Theaters. Wij hebben elk seizoen een aantal kaarten beschikbaar voor diverse voorstellingen. Medewerkers die worden ingeloot kunnen zo een gezellig avondje uit.”  

 

Tot slot… een leuke herinnering of anekdote  

Vrielink: ,,In het jaar dat wij rugsponsor werden van PEC Zwolle Vrouwen kwam Bonita Theunissen met Scania in contact op een open dag. Zo ging het ‘balletje rollen’ en binnen de kortste keren combineerde zij haar carrière als topsporter bij PEC Zwolle met een baan als (Junior) Process Engineer in onze organisatie. Zij voetbalde zes dagen per week en haar deeltijdbaan bij Scania sloot daar naadloos op aan.” Uhlin sluit af: ,,Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe teamplayers, dus kijk voor al onze vacatures op: www.werkenbijscania.nl.” 

 

Fotografie: Theo Smits