Villa Waterloo, de plek waar creatieve ideeën ontstaan

Villa Waterloo, de plek waar creatieve ideeën ontstaan

Alain van der Wildt, eigenaar van het creatieve marketingbureau Advice, deelt voor de Dag van de Ondernemer (vrijdag 19 november) zijn ondernemersverhaal. Met Alain spraken we over de oorsprong van Advice, de visie op Regio Zwolle, zijn band met PEC Zwolle en meer. De ondernemers die deze serie uitgelicht worden zijn zowel lid van de businessclub van PEC Zwolle als maatschappelijk partner van Regio Zwolle United.

Advice 

Opgericht: 1996

Locatie: Stationsweg 25, Wijhe

Aantal werknemers: 10 werknemers

Partner/lid sinds: Sinds 2010 van PEC Zwolle United, sinds 2005 van PEC Zwolle


Van het verkopen van pennen naar een reclamebureau

Alain: „Mijn vader komt uit de relatiegeschenkenhandel, zoals het verkopen van pennen. Totdat iemand hem vroeg of hij ook een logo voor een bedrijf kon ontwerpen. Dat kon hij ook! Op een gegeven moment kreeg mijn vader steeds meer reclameklussen en besloot hij in 1996 als reclamebureau door te gaan. Al gauw kwam hij terecht in het huidige pand: Villa Waterloo in Wijhe. Niet veel later nam hij daar zijn eerste medewerker in dienst.” 


Zes jaar geleden trad Alain in de voetsporen van zijn vader. Voorheen was hij al jarenlang werkzaam binnen het familiebedrijf. Tijdens de overname dacht hij goed na over hoe hij de organisatie voort wilde zetten. Hij wilde het bureau namelijk voorzetten op zijn eigen manier. Dit resulteerde er bijvoorbeeld in dat hij afscheid nam van bepaalde activiteiten en de focus legde op marketing en communicatie. Inmiddels is het creatieve on- en offline marketingbureau uitgegroeid tot een waardevolle speler in de markt.


Trouwe klanten

Als Alain terugkijkt naar de afgelopen jaren, dan is hij er trots op dat hij de organisatie kon overnemen, maar ook op de ontwikkeling die hij en het team hebben doorgemaakt. Ook kijkt Alain met een goed gevoel terug op de bedrijven die hij heeft mogen toevoegen aan de trouwe klantenkring van Advice. In de afgelopen zes jaar is er weinig verloop van klanten geweest en dat bevestigt dat de organisatie op de goede weg zit. „Het afgelopen jaar zien we voornamelijk een versnelling in de online marketing. Veel nieuwe klanten willen zich focussen op online marketing. Er zit veel potentie in online marketing en daar willen wij ons nog verder in specialiseren.”, vertelt Alain.


De toekomst met vertrouwen tegemoet

Advice is ambitieus en zal zich de komende jaren blijven ontwikkelen. Alain: „Als wij ons blijven ontwikkelen, dan kunnen we onze klanten nóg beter van dienst zijn en meer specialismen binnen het team creëren. Dat betekent meer werk en meer specialisten op de vakgebieden strategie, webdevelopment en online marketing. De vraag aan die kant blijft aantrekken en zie wat dat betreft de toekomst met vertrouwen tegemoet.”


Nauw betrokken bij PEC Zwolle United


Advice was één van de reclamebureaus die elf jaar geleden, tijdens de oprichting van PEC Zwolle United, al lid was van de businessclub. Destijds is Advice betrokken geraakt bij PEC Zwolle United om hen te ondersteunen bij marketing- en communicatie-uitingen. In de vorm van een website en middelen als jaarverslagen en magazines, maakt Advice zichtbaar wat Regio Zwolle United allemaal doet in Regio Zwolle (PEC Zwolle United is sinds 2014 één van de domeinen van Regio Zwolle United): „Heel mooi dat we hierin een rol mogen vervullen, want we vinden dat de organisatie heel belangrijk werk verricht. Ook vind ik het mooi om te zien dat andere ondernemers ook maatschappelijk betrokken zijn. Als ondernemer heb je hier toch een bepaalde verantwoordelijkheid in.” 


Meer saamhorigheid binnen Regio Zwolle


Alain vindt het goed om te zien dat er binnen Regio Zwolle op veel gebieden samenwerkingen ontstaan tussen verschillende organisaties. Dat vindt hij heel positief, maar hij denkt dat we echt aan de vooravond van Regio Zwolle staan: „De regio mag namelijk nog wat meer een karakter krijgen, zoals trots zijn op de regio. In Twente bijvoorbeeld is er vanuit het verleden meer saamhorigheid. De saamhorigheid binnen Regio Zwolle kan nog meer groeien. PEC Zwolle speelt hier een hele mooie rol in, zij bereikt namelijk veel ondernemers, organisaties en supporters in de wijde regio. Ook Regio Zwolle United speelt hierin een belangrijke rol, aangezien zij zich breed op de regio richt en daarbij inzet op relevante maatschappelijke en economische thema’s.”


Sympathie voor Van Polen

De laatste vraag die we aan Alain stelden: ‘Als welke PEC Zwolle speler zou je jezelf omschrijven en waarom?’ Alain was duidelijk in zijn antwoord: „Ik heb altijd een bepaalde sympathie voor Bram van Polen. Van Polen is een leider binnen het team en als ondernemer moet je dat ook zijn naar je medewerkers toe. Je moet je teamleden in een bepaalde richting leiden. Daarnaast is hij maatschappelijk ook supersterk en een boegbeeld van de club.” Wel had Alain nog een kleine kanttekening: „Hij is wel verdediger en als ondernemer moet je natuurlijk wat meer de aanval opzoeken, maar ook Van Polen pikt volgens mij regelmatig zijn doelpuntjes mee.” 


Foto’s: Theo Smits