Rabobank vormt het middenveld van Regio Zwolle

Rabobank vormt het middenveld van Regio Zwolle

Rabobank is een fervent supporter van Regio Zwolle en PEC Zwolle. Al jarenlang is de coöperatieve Rabobank sponsor van de club en maatschappelijk partner van Regio Zwolle United. Als verbindende middenvelder verzet Rabobank veel waardevol werk in de regio. Op een treffende locatie gingen we in gesprek over de regionale economische, maatschappelijke en vitale betrokkenheid van de Rabobank.

De opstelling

De 'middenvelders' van Rabobank stellen zich vanuit de skybox van Clubhuis Regio Zwolle graag eerst aan u voor. Stefan Lohuis (tweede van rechts op de foto) is sinds april 2021 coöperatief directeur Rabobank IJsseldelta. Joram Maan (links op de foto) vervult sinds april 2021 de functie van directeur MKB voor de kring Midden Oost-Nederland. Klaas Feenstra (rechts op de foto) is coöperatief directeur Rabobank Vaart- en Vechtstreek en tevens bestuurslid van Regio Zwolle United. Samen vormen deze heren de afvaardiging van Rabobank bij PEC Zwolle. Eilt Staal, directeur Regio Zwolle United, complementeerde het gezelschap.


Business verbinden met maatschappelijke thema's

Lohuis: „De coöperatieve bank is niet alleen een bank voor klanten om hun financiën goed te regelen, maar ook een bank die nauw betrokken is bij thema’s in Regio Zwolle. Uiteindelijk levert deze betrokkenheid de Rabobank indirect ook business op.” De Rabobank investeert veel in het netwerk van Regio Zwolle om op deze manier het ecosysteem te versterken. Door ondernemers te verenigen ontstaat er business onderling.


Lohuis vervolgt: „Ook Rabobank ontkomt niet aan digitalisering, maar blijft wel het verschil maken door actief de fysieke verbinding op te zoeken met ondernemers in de netwerken en een bijdrage aan de maatschappij te leveren via (sport)verenigingen en bijvoorbeeld de samenwerking met PEC Zwolle.”


Gunnen, groeien en grenzen verkennen

Kenmerkend voor de regio is dat de regio het graag goed wil doen, er veel samenwerking plaatsvindt en de potentie hiervoor ook aanwezig is. „De regio staat voor gunnen, groeien en grenzen verkennen. De 3 G’s komen ook weer terug binnen PEC Zwolle en Regio Zwolle United, met name binnen de economische en maatschappelijke paragraaf”, vertelt Feenstra.


Staal voegt daarna toe: „Wij zetten de verenigingskracht van sport in en ook volledig met de coöperatieve gedachte. De Rabobank is echt een betrokken partner die niet alleen naar de korte maar juist ook naar de lange termijn kijkt. Een voorbeeld hiervan is de lange periode dat Rabobank betrokken is bij de club. Al rondom de bouw van het nieuwe stadion in 2008 hebben Rabobank en destijds nog FC Zwolle de handen ineengeslagen voor de Rabobank Business Corner. Medio 2020 is de samenwerking met nog drie seizoenen verlengd.”


Betrokken partners

Regio Zwolle United draait jaarlijks ongeveer 20 projecten op economisch, maatschappelijk en vitaal gebied. Staal: „Deze projecten worden gedragen door veel partners, waaronder de Rabobank. Zonder partners als de Rabobank kan Regio Zwolle United niet bestaan. Ook profiteren de regio en onze stichting van de kennis en kunde van de Rabobank, waarbij bijvoorbeeld wetenschappelijke artikelen van Rabobank Research veel nieuwe inzichten opleveren over de regio.''


Maan vult aan: „Alles wat de regio belangrijk vindt, vindt Regio Zwolle United ook belangrijk. Dit is weer in het voordeel van de Rabobank, aangezien iedereen dan dezelfde taal spreekt.”

Tekst gaat verder onder deze foto
Tekst gaat verder onder deze foto

Verenigingsleven als bindmiddel

Aan Maan stelden we de vraag: ‘Hoe kijk je als oud top-volleyballer aan tegen de toenemende rol van sport in de samenleving?’ Maan: „Ik had verwacht dat we een steeds individualistischere samenleving zouden worden en dat de kracht van verenigen zou afnemen. Echter is het verenigingsleven écht een bindmiddel om mensen in de toekomst goed in hun vel te laten zitten. Tien jaar geleden had ik niet verwacht dat dit vandaag de dag zo belangrijk zou zijn.”


Een uitdaging voor de Rabobank is om mensen die niet lid van een vereniging zijn of kunnen zijn, te stimuleren om ook te investeren in hun vitaliteit. Maan vult verder aan: „Sociaal binden, gezond eten en vitaal zijn is namelijk belangrijk voor elk individu. Dit doen wij niet zelf, we ondersteunen juist andere partijen. De samenwerking met Regio Zwolle United is daar natuurlijk een perfect voorbeeld van. Net als het initiatief Rabo ClubSupport voor amateursportverenigingen.”


Niet alleen meer, maar vooral ook beter

De laatste jaren merkt Lohuis dat ondernemers zich steeds meer bewust zijn van hun verantwoordelijkheid binnen de maatschappij in plaats van alleen te kijken naar meer winst. Feenstra vult aan: „Ondernemers zijn steeds meer met morgen en overmorgen bezig. De uitdaging is om met elkaar na te denken over de toekomst en thema’s als duurzaamheid en financiële zelfredzaamheid. De ontmoetingen en projecten die Regio Zwolle United organiseert zijn hiervoor ook een belangrijke driver. Dit geeft ondernemers de mogelijkheid om te netwerken en te matchen op DNA.”


Veel potentie in de regio

Feenstra: „Binnen het netwerk van PEC Zwolle en Regio Zwolle United lopen veel koplopers van de regio rond. Deze, veelal midden, klein- en familiebedrijven, maken de regio uniek en krachtig. Hoe mooi zou het dan zijn als deze koplopers andere MKB-ondernemers kunnen helpen met thema’s als duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.”


Lohuis: „De bijeenkomsten van Regio Zwolle United zijn hierin een mooi vehicle om nieuwe ondernemers te verbinden met de regio en de koplopers. Netwerken en elkaar ontmoeten is hierin cruciaal en het stadion is als een clubhuis een unieke ontmoetingsplaats.”


De middenvelders

De laatste vraag waarbij het vuur aan de schenen gelegd werd is: ‘Met welke PEC Zwolle-speler zou je jezelf vergelijken?’ De heren herkennen zich in een positie op het middenveld. Op die positie ben je namelijk een verbindende schakel, waarbij je enerzijds aanvallers in positie brengt om te scoren en anderzijds je verdedigers helpt bij het bewaken van de doelen. Regio Zwolle United voelt zich daarbij ook een verbindende schakel om ondernemers te helpen hun weg te vinden naar de juiste regionale initiatieven als Kennispoort Regio Zwolle en Upgrade Jezelf.


Maan ziet tot slot de talentvolle jeugd graag tot wasdom komen in de voetballerij: „De jeugd kun je zien als talentvolle MKB-bedrijven die zich volop aan het ontwikkelen zijn. Mogelijk zelfs tot koplopers van Regio Zwolle in de toekomst.”


Foto's: Theo Smits