Door de ogen van de veurzitter

Door de ogen van de veurzitter

Voorzitter Adriaan Visser schrijft met enige regelmaat een column voor de achterban van de club. Deze editie praat hij je bij over de succesvolle aftrap van de seizoenkaartcampagne en de plek van de voetballerij in de samenleving.

Nu de bal al een tijd niet rolt, kreeg ik twee weken geleden de vraag wat een voetbalclub nu eigenlijk betekent voor de maatschappij? Wat het nu daadwerkelijk meer biedt dan het vermaak rondom een potje voetbal? Het is jammer dat ik in dat gesprek nog niet kon refereren aan de seizoenkaartcampagne, aangezien die toen nog niet van start was gegaan… want wat zijn wij als club overweldigd door de support en ondersteuning. We zijn binnen een week tijd door de grens van dik 5.000 (!) verkochte seizoenkaarten geschoten en dat aantal loopt nog steeds in rap tempo op. Als we in dit tempo doorgaan, verwacht ik dat wij het volgende weekend misschien wel door de grens van 5.500 heen schieten. Een absoluut record in het bestaan van de club, nog nooit werden er zoveel seizoenkaarten verkocht gedurende de eerste week. Extra mooi daarbij is het feit dat de meerderheid voor optie 2 is gegaan, wat inhoudt dat ze de seizoenkaart voor twee seizoenen verlengen! En niet alleen deze statistieken maken mij trots en een blij voorzitter. Ook de vele contactmomenten met onze achterban deze week waren zeer, zeer, waardevol en mooi. Zelf ben ik zo’n vier keer mee op bezoek geweest en elke keer stapte ik na een gezellig onderonsje met een grote glimlach weer op de fiets. Dezelfde positieve reacties ontvingen we op de vele honderden belletjes die onze spelers en staf in het weekend en aan het begin van de week pleegden. Er ontstonden mooie gesprekken met de seizoenkaarthouders waarin de selectie hun dank uitsprak voor de onvoorwaardelijke ondersteuning. Mijn conclusie is meer dan ooit, rondom dat potje voetbal heeft zich een cultuur ontwikkeld van loyaliteit, betrokkenheid, emotie en verbondenheid; het voetbal, en in ons geval een betaald voetbal organisatie, heeft zich in de haarvaten van de samenleving geworteld. En juist dan krijg je veel terug, maar kunnen we ook heel veel terug geven, in voor iedereen buitengewoon moeilijke en ingewikkelde omstandigheden. Juist dan kan een voetbalclub die afleiding, dat gevoel geven, wat we eigenlijk zo nodig hebben… Het geeft invulling aan de sociale contacten waar we eigenlijk niet zonder kunnen. Ik heb al eerder aangegeven, als onze achterban lijdt onder deze moeilijke omstandigheden, dan zullen en moeten wij als club ook lijden. Ook wij hebben pittig bezuinigd, ook bij PEC Zwolle is een sociaal akkoord afgesloten waarbij op de salarissen wordt gekort. Is dat bijzonder? Neen! Want wij zijn onderdeel van een brede familie, die enthousiaste mensen in de stad en regio Zwolle.


De positieve seizoenkaartcampagne past dan ook bij de gehele sfeer in en rondom de club. Zo heeft maar liefst 97% van onze supporters aangegeven af te zien van iedere vorm van compensatie ten gevolge van de Coronacrisis. Daarnaast is afgelopen woensdag de campagne voor onze businessclub-arrangementen van start gegaan. Daar proef je hetzelfde enthousiasme en sentiment als bij onze publieke seizoenkaartverkoop! Ook daar zie je dat het mindere nieuws snel is omgeslagen in de positieve vaststelling dat een overgrote meerderheid van onze loyale sponsoren verder gaat bij de club, ons PEC Zwolle! Eigenlijk is bij dat deel van de sponsoren enkel en alleen aan de orde op welke wijze zij een vorm van tegemoetkoming wensen te ontvangen voor de gemiste en de mogelijk te missen wedstrijden in het huidige c.q. komende seizoen. De focus ligt dan ook op de sponsoren die helaas zijn afgehaakt om voor hen moverende redenen. Met die sponsoren gaan we in gesprek om te zien of we elkaar nog kunnen helpen, soms met een pakket beter passend bij de huidige omstandigheden van het bedrijf, een betalingsregeling, etc. Ook benaderen al deze sponsoren de club spontaan om vooral toch ook over hun eigen problemen te praten (dat wij het niet eenvoudig hebben snappen zij ook wel). Ons commercieel team probeert de komende weken veel sponsoren persoonlijk te ontmoeten, met een kleine attentie als blijk van waardering. De publieke en zakelijke campagne lopen de komende zomermaanden dan ook door met als uiteindelijk doel om het minimale aantal van 7.500 verkochte seizoenkaarten te halen. Al gaan we natuurlijk voor meer! Daarom ook hier de oproep, heb je nog niet verlengd of wil je een nieuwe seizoenkaart bestellen? Wacht niet langer en doe dit zo snel als mogelijk. Mocht je zelf al wel een seizoenkaart hebben, probeer dan je familieleden, buren, collega’s en vrienden te enthousiasmeren om ook een PEC-seizoenkaart te nemen. Dit is van groot belang voor de continuïteit van onze mooie club.


Tot slot nog even over de seizoenkaartcampagne zelf. Wat ik zo mooi vind om te zien, is de support vanuit de stad en de wijde regio om Zwolle heen. Mensen verlengen en kopen kaarten in Steenwijk, Raalte, Dronten, Epe en natuurlijk Zwolle zelf. Er is zelfs een supporter in Den Haag, die door Mike van Duinen in het zonnetje werd gezet, want op dat moment was hij de seizoenkaarthouder die het verst weg woonde. Totdat niet veel later een seizoenkaarthouder uit Gent zijn kaart verlengde. Het toont eens te meer aan hoe de club leeft, hoe het samenzijn leeft en welke plek de voetballerij heeft in de maatschappij. Supporters die hun seizoenkaart voor één seizoen verlengen en door de hoeveelheid positieve reacties online met de club contact opnemen en toch aangeven voor de optie van twee seizoenen te gaan. Het is ongekend. En wat doet het ons verlangen… Het samen naar een duel toeleven, met vrienden, familie en relaties opgaan in een sportieve strijd. We missen het allemaal enorm en wat kijken we ernaar uit als de poorten van het MAC3PARK stadion weer echt voor iedereen opengaan.


Met sportieve groet,


Adriaan Visser

Voorzitter PEC Zwolle