Sluiten
PEC Zwolle
 
Terug

Vanuit de catacombe met Marinette Koets

Vanaf heden introduceert PEC Zwolle een nieuw item op de website genaamd ‘Vanuit de catacombe.’ Hierin volgt columnist van De Peperbus en supporter van het eerste uur Anton Cramer, de interne organisatie van de club. Elke aflevering wordt er een persoon uitgelicht, vandaag lees je het tweede stuk met Marinette Koets, Manager Commerciële Binnendienst en Ticketing van PEC Zwolle.



De commerciële binnendienst is 
de smeerolie van PEC Zwolle

Sinds het seizoen 2012-2013 speelt PEC Zwolle onafgebroken op het hoogste niveau: Eredivisie. Vanaf die tijd heeft de club een gedaanteverwisseling ondergaan waar een kameleon jaloers op zou zijn. Het verenkleed van een lelijk eendje is afgelegd en verwisseld voor een maatkostuum dat past bij de huidige status van het linkerrijtje. Sportief gaat het anno 2018 de club meer dan ooit voor de wind. De KNVB Beker en de Johan Cruijffschaal sieren de prijzenkast in de ontvangsthal van het MAC3PARK stadion. Uiteraard zijn het de prestaties op het veld die de club opstuwen in de vaart der volkeren. Het stadion is bijkans iedere thuiswedstrijd nagenoeg vol.

In organisatorisch opzicht betekent dit ook veel. Zie het eerste elftal als frontoffice, maar zonder gedegen backoffice loop je slechts op één voetbalschoen en daarmee kom je niet ver. Kaartjes moeten worden verkocht, net als de shirtjes en andere handel. Catering en de inkoop moeten worden geregeld, contracten moeten worden afgesloten en nagekomen. Zo maar een willekeurige samenvatting van het werk dat op de achtergrond voor iedere thuiswedstrijd wordt verricht. Het lijkt zo vanzelfsprekend als je op de tribune voor de wedstrijd vergenoegd om je heen kijkt hoe het stadion ‘gewoon’ volstroomt met het publiek en al zijn verwachtingen. Dan besef je je niet dat mensen al weken in de weer zijn geweest om het bezoek van 13.250 man en vrouw te regelen.

Daarom halen we voor deze ‘Vanuit de catacombe’ Marinette Koets voor het voetlicht. Zij is manager van de commerciële binnendienst en de afdeling ticketing. De kaartverkoop, door Marinette steevast aangeduid met ‘ticketing'. De receptie, de fanshop en het aannemen van de telefoon vallen hier onder. Direct na onze ontmoeting stelt zij de zaken waar ze over gaat op scherp. Ze maakt een duidelijk verschil tussen publieke en zakelijke ‘ticketing’.

Alhoewel een kaartje kopen in de fanshop ook nog steeds kan, wordt de publieke kaartverkoop tegenwoordig voor een groot gedeelte, zo’n 70%, digitaal geregeld. Een systeem dat ook wordt gebruikt door clubs als AZ, FC Twente en PSV. De ruim tienduizend seizoenkaarthouders zijn hierin ondergebracht. Vergeleken met vroeger verloopt de zoektocht naar je tribunestoeltje soepeltjes.

Vanuit het spelershome dwalen de blikken van Marinette en mij langs lege tribunes. Ze praat over een reis door het stadion. “Als kind ga je met je vader mee en dat begint tegenwoordig op de ‘kidstribune’. Als de hand van papa wordt losgelaten trek je met je vrienden naar ‘Noord’, waar de sfeer duidelijk anders is. Nog weer later in de volwassen leeftijd koop je een stoeltje aan de oostkant”, vat Marinette de tocht samen.

Bij de zakelijke kaartverkoop kiest PEC Zwolle voor maatwerk. De commerciële binnendienst borgt de zaken die met de sponsoren contractueel zijn afgesproken en de losse kaartaanvragen voor de zakelijke hoofdtribune. “De afspraken die een accountmanager maakt met een sponsor, zoals bijvoorbeeld led-boarding of extra kaarten, worden tegenwoordig tot achter de komma vastgelegd”, aldus Marinette die eigenlijk daarmee aangeeft dat afspraken op een bierviltje of op de achterkant van een sigarendoos in deze tijd echt voltooid verleden tijd zijn.

De catering is ook een verhaal apart. Tijdens mijn tour aan de zijde van commerciëel directeur Joost Broerse was me al een bepaalde graad van perfectie opgevallen bij het eten en drinken in dit zakelijke deel van het stadion. Voor iedere wedstrijd regelt Marinette zelf dit onderdeel. Een helse klus, lijkt mij. Te veel bestellen kost extra geld en te weinig levert ontevredenheid op. De manier waarop ze haar schouders ophaalt bij deze constatering lijkt er op alsof ze dit onderdeel van haar takenpakket in haar vingers heeft als iemand die een eitje pelt bij het ontbijt op zondagmorgen.

Overigens zet Marinette haar ideeën voor volgend seizoen de komende dagen op papier. Heel voorzichtig denkt ze daarbij na over de consequenties van mogelijk  Europees voetbal in Zwolle. Misschien wat voorbarig omdat de clubdoestelling nog wel even moet worden gehaald. Maar te laat inspelen op een evenement betekent achter de feiten aan hollen en daar is niemand mee gediend.

De wedstrijden tegen de top drie, maar met name tegen Ajax, zijn de piekmomenten voor de mensen van de binnendienst en de kaartverkoop. De wedstrijd moet worden ingericht. Dat gebeurt ruim van te voren, omdat het een samenspel is van meerdere afdelingen zoals; marketing, communicatie, veiligheid en wedstrijdorganisatie. Zo’n topaffiche is in een razend tempo uitverkocht en dat zorgt voor veel werkdruk, maar ook voor arbeidsvreugde. Mensen het naar de zin maken, zou het motto kunnen zijn van deze afdeling. “Vloeibaar”, is het woord dat Marinette gebruikt voor haar club mensen. We zitten aan het eind van de keten, dus moeten we flexibel zijn”. Anders zou het hele proces stollen en dat schiet gewoon niet op.

Persoonlijk zou ik de afdeling van Marinette Koets, de smeerolie van organisatorisch PEC Zwolle willen noemen. Een drupje hier, een scheutje daar. Om iedereen een zo aangenaam mogelijke wedstrijd en/of seizoen te bieden. Waardoor de twaalfde man van PEC Zwolle eensgezind achter het team op het veld kan staan.

© Anton Cramer