Sluiten
PEC Zwolle
 
Terug

Vanuit de catacombe met Joost Broerse

Vanaf heden introduceert PEC Zwolle een nieuw item op de website genaamd ‘Vanuit de catacombe.’ Hierin volgt columnist van De Peperbus en supporter van het eerste uur Anton Cramer, de interne organisatie van de club. Elke aflevering wordt er een persoon uitgelicht, te beginnen met de commercieel directeur van de club: Joost Broerse.

Joost Broerse loop het vuur uit de sloffen voor PEC Zwolle

Dat wat hij als voetballer op de grasmat etaleerde, legt hij nu ook in zijn functie als commercieel directeur. Doorzettingsvermogen, durf en energie. En in zijn huidige functie ontplooit Joost Broerse een nog voor het grote publiek verborgen vermogen: ondernemerschap. In deze eerste aflevering van ‘Vanuit de catacombe’ volgde ik Joost Broerse voor, tijdens en na de wedstrijd tegen FC Utrecht. Weinig voetbal gezien, maar wel veel, heel veel handjes geschud en praatjes gemaakt.

Zeveneneenhalf uur liep ik mee in de schaduw van de man die trots is op zijn ontwikkeling van voetballer naar directeur. Een man die nog meer eergevoel bij zichzelf constateert, omdat PEC Zwolle gedijt bij de gestage groei van de commerciële omzet die zijn team en hij maken. Aan de hand van de termen doorzettingsvermogen, durf, energie en ondernemerschap een momentopname van zijn werk tijdens een thuiswedstrijd.

De vasthoudendheid van de stoere verdediger zoals we die nog op het netvlies hebben in het blauwwitte shirt, is de tijd die hij neemt voor zijn gasten. Leden van businessclubs uit de regio krijgen net zoveel hartelijkheid dan de hoofdsponsor en zijn gasten. Welgemeende belangstelling zonder één spoortje van verslapping. In de binnenzak van zijn jasje zit een lijstje met namen van mensen die hij even wil spreken. Zoals bijvoorbeeld een vertegenwoordiger van Heineken. Juist deze avond wordt voor het eerst bier van deze brouwer in het MAC3PARK stadion geschonken. Ook is er aandacht voor stadioneigenaar Lenferink die voor zijn personeel een skybox heeft afgehuurd. De vrijwilligers die voor de club actief zijn rondom de  wedstrijd hebben uiteraard ook zijn interesse. Ook  worden er deze avond weer enkele overeenkomsten beklonken met een krachtige handdruk. Tevens wordt er voortdurend  gesproken met mogelijk nieuwe sponsoren (prospects).

Tijdens een van zijn vele praatjes maken de toehoorders kennis met het lef van Joost Broerse. Tijdens de afsluiting van een trainingskamp in Zuid Afrika meldde Broerse aan technisch directeur Gerard Nijkamp ‘in te zijn’ voor de functie van commercieel directeur. Tijdens zijn loopbaan had hij altijd al interesse getoond voor sponsoren. Na een wedstrijd was hij vaak in hun gezelschap te vinden. Het fenomeen sponsoring  interesseerde hem. Het voorstel werd in de maanden daarna door de directie uitgebroed en zie, Broerse kreeg de functie.

Voor zo’n stap is lef nodig, naast het vertrouwen in jezelf. Als je achttien jaar betaald voetbal hebt gespeeld ben je jezelf wel een paar keer tegengekomen. En als je als verdediger af en toe naar voren opstoomt om te kijken of je de bal van een afstand achter de keeper kunt poeieren is daar durf voor nodig. Net zoveel lef om de stap naar de directeurszetel te maken, ondanks dat je op dat moment nog nauwelijks een netwerk hebt.

Na het eten is er even tijd voor een telefoontje met vrouwlief. Niet te lang, want het lijstje in zijn binnenzak is nog niet afgevinkt. Energie is er tijdens de wedstrijd dan ook voldoende bij Broerse. Al die handjes die hij schudt, talloze praatjes. Voortdurend geïnteresseerd in zijn gesprekspartner. Als de wedstrijd even na acht uur is begonnen, gunt hij zich een kop koffie. Ook wil hij toch een stukje wedstrijd kijken en zijn er velen die graag even op de foto gaan met Joost Broerse. Zoals in de rust bij het Heineken moment op het veld. En altijd is er die vriendelijke gelaatsuitdrukking.

Ondernemerschap is het zien van kansen en het benutten van die mogelijkheden waarmee je belang creëert voor je omgeving én voor jezelf. Dat doet PEC Zwolle slim, met Joost Broerse als meer dan een boegbeeld. De club functioneert als een podium voor al die bedrijven die elkaar ontmoeten bij een wedstrijd. Van daaruit sluit het bestuur overeenkomsten die geld in het laatje brengen. Geld dat de club weer wat steviger in het zadel van de eredivisie brengt. Broerse: ,,Stel, er ligt een keuze tussen een goede voetballer en een nieuwe accountmanager voor mijn afdeling. Dan kiezen wij als directie altijd voor de voetballer.”

Toepasselijk is hier de term ‘oliemannetje’. Een benaming die Broerse en niet te vergeten al die andere collega’s van zijn afdeling, past als een maatpak. Maar er is meer, zoals de pittige ambitie om PEC Zwolle vooruit te stuwen. Ieder jaar een stap verder brengen. Zijn voetbalachtergrond is het fundament waaruit hij opereert. ,,Je bent zo goed als je laatste wedstrijd. Dus altijd door naar nieuwe kansen en deals”.

Even na twaalven nemen we afscheid van elkaar. Broerse heeft net een ontmoeting met de geldschieter van FC Utrecht achter de rug. Frans van Seumeren had hem graag bij de Domstedelingen zien afbouwen. Hans Nijland, algemeen directeur van FC Groningen en ook aanwezig in het stadion, meldde tevens warme herinneringen aan de man die van harte koos voor PEC Zwolle. Broerse gaat nog even door. In het spelershome wachten zijn vader en schoonouders. En een paar vrienden met wie hij de stad nog in gaat voor gezelligheid met een paar biertjes. Hij blijft een nachtje over. Om de volgende dag wakker te worden onder de lichtmasten van zijn werkgever voor wie hij het vuur uit de sloffen loopt.

Anton Cramer