Sluiten
PEC Zwolle
 
Terug

PEC Zwolle van Kaapstad tot Guadalajara

In maart 2012, toen FC Zwolle op weg was naar het kampioenschap in de Jupiler League en Twitter in opmars begon te raken, opende ook de club een twitteraccount. Onder de naam @FCZwolle werden de eerste tweets de wereld ingestuurd. Vijf jaar later is het medium het grootste social media kanaal van de club en heeft @PECZwolle meer dan 56.000 volgers. Omgerekend naar stadionbezoekers, is dit ruim vier keer het eigen MAC3PARK stadion vol aan volgers. Maar waar komen al deze volgers vandaan? In dit artikel duiken we de statistieken in.

Geslacht
Dat voetbal niet alleen een mannensport is, werd deze zomer nog maar eens onderstreept toen de Oranje Leeuwinnen op schitterende wijze het EK in eigen land wonnen, door Denemarken in de finale te kloppen. Met net iets meer dan een kwart volgers (26% tegenover 74%), heeft PEC Zwolle over vrouwelijke aandacht op Twitter dan ook niet te klagen.

Nederland en ver daarbuiten
De volgers van PEC Zwolle komen lang niet alleen meer uit Nederland. De meeste volgers uit Nederland komen logischerwijs uit Overijssel, gevolgd door Gelderland en ietwat verrassend Zuid-Holland, maar in het buitenland wordt de club ook op de voet gevolgd. Zeker na de promotie in 2012 en het succesvolle kalenderjaar 2014, waarin Zwolle zowel de eerste twee prijzen uit de clubgeschiedenis behaalde als haar debuut in de Europa League maakte, kreeg de club naamsbekendheid buiten de landsgrenzen. Ook het aantrekken van buitenlandse spelers had daar zeker invloed op. Denk aan de komst van spelers als Ryan Thomas (Nieuw-Zeeland), Trent Sainsbury (Australië), Mateusz Klich (Polen) en Kamohelo Mokotjo (Zuid-Afrika). Van de huidige volgers komt precies 70% uit Nederland. Daarna volgen landen als Engeland, Spanje, Frankrijk en Italië (allen 2%). Maar ook uit de Verenigde Staten, Brazilië en Zuid-Afrika komen volgers die geïnteresseerd zijn in de club. Sinds kort is ook een stijging te zien in het aantal volgers uit Mexico (het land waar trainer John van ’t Schip actief was).

Taal
PEC Zwolle tweet alleen in het Nederlands, maar de volgers in het buitenland vertalen die tweets veelvuldig. Elke tweet die in een andere taal in de tijdlijn verschijnt, kan worden terugvertaald naar de eigen taal. Van alle buitenlandse talen worden de tweets, niet geheel verrassend, het meest naar het Engels vertaald (57%), maar gezien de volgers in Spanje, waar PEC Zwolle al enkele jaren in de eerste week van januari een trainingskamp belegt en de volgers in Zuid-Amerika, worden tweets ook geregeld naar het Spaans vertaald. Het Portugees en het Arabisch volgen op respectievelijk plaats drie en vier.

Leeftijd
Twitter is in tegenstelling tot media als Instagram en Snapchat populair bij alle leeftijden. Waar de jongere doelgroep vooral druk is met het delen van foto’s en video’s op bovengenoemde media, is onder volwassenen Twitter populairder. De grootste doelgroep die @PECZwolle volgt (31%), is in de leeftijd van 25 tot 34 jaar. Gevolgd door de doelgroep van 18 tot 24 jaar (25%), 45 tot 54 jaar (17%), 13 tot 17 jaar (15%) en 35 tot 44 jaar (8%). Met ieder 2% zijn de doelgroepen 55 tot 65 en 65 jaar en ouder het minst vertegenwoordigd op Twitter.